De studente

Maandag, 20 september, 2021

Geschreven door: Tess Gerritsen, Gary Braver
Artikel door: Severine Lefebre

Een spannende thriller vol romantische intriges

[Recensie] Taryn Moore is een mooie en briljante studente. Toch pleegt ze op een dag zelfmoord door van haar balkon te springen. Rechercheur Frankie Loomis onderzoekt de zaak, waarbij ze denkt dat er meer aan de hand moet zijn. Wanneer blijkt dat Taryn zwanger was, versterkt dit haar vermoedens. Een reden voor zelfmoord, maar evengoed een motief voor moord. Weet professor Jack Dorian, die hoog met haar opliep, meer? Geheimen en intriges worden beetje bij beetje blootgelegd.

Met De studente hebben Tess Gerritsen en Gary Braver een spannende thriller vol romantische intriges neergezet. Tess Gerritsen is een bekende en populaire thrillerauteur die naast haar bestsellerreeks ook losse verhalen schreef. Deze is er een van, en dat deed ze tezamen met de auteur Gary Braver.

Het verhaal begint met de dood van een studente. Rechercheur Frankie Loomis onderzoekt samen met haar partner de zaak. Daarbij twijfelt ze of het wel zelfmoord is, waardoor ze de case niet afsluit maar net dieper wil gaan graven. Vanaf dit punt verspringt de verhaallijn naar het verleden, zo’n drietal maanden terug. We krijgen als lezer op die manier het leven van Taryn Moore te zien, dit tot aan de noodlottige dag. Deze verhaallijn wordt daarbij afgewisseld met het heden.

De vele flashbacks naar de laatste maanden van Taryns leven zorgen voor wat spanning in het verhaal. Door de afwisseling tussen het verleden en het heden ontstaat er een soort onderhuidse spanning. Want ook hetgeen in het heden is gebeurd, is zeer interessant. In combinatie met hetgeen we in het verleden meekrijgen, worden bepaalde zaken steeds duidelijker. Daarbij is er een voortdurende afwisseling van perspectief tussen de drie belangrijkste personages, namelijk Taryn, Jack en Frankie. Dit verhoogt de spanning, en voegt de nodige cliffhangers toe. Daarnaast zijn Tess Gerritsen en Gary Braver er in geslaagd om met een geniale plottwist de ontknoping als een volledige verrassing te laten overkomen.

Geschiedenis Magazine

Er zijn in het boek meerdere verhaallijnen die een belangrijke rol spelen. Uiteraard draait het hoofdzakelijk rond Taryn, en krijg je gaandeweg het verhaal een beter zicht op wie ze is en wat er is gebeurd. Zo leren we ook professor Jack Dorian kennen, die haar docent was en waarbij ze de werkgroep ‘noodlottige liefdes’ volgende. Ook zijn thuissituatie en zijn band met Taryn komt uitgebreid aan bod. Intrigerend daarin is dat de verhaallijn van Jack zowel in het verleden als in het heden doorloopt. Welke rol speelt hij in het geheel? En dan is er nog het onderzoek van rechercheur Frankie, al is dit maar een klein deeltje van het verhaal, in tegenstelling van wat je zou denken.

‘Noodlottige liefdes’ vat eigenlijk een groot deel van het verhaal samen. Je krijgt als lezer zeer veel geschiedkundige informatie mee over dit thema. Gekende verhalen in dit thema, zoals Romeo en Julia, Dido en Aeneas, Tristan en Isolde,… Tijdens de werkgroepen/colleges wordt dit uitvoerig besproken, in combinatie met de duidelijke en uitgesproken mening van Taryn hierover. Het was een soort obsessie, zeg maar. Natuurlijk zorgt het er wel voor dat in dit deel van het verhaal de spanning naar beneden gaat. Het mocht wel iets beknopter zijn, alsook de latere conversaties tussen Taryn en Jack. Het middendeel zakt op die manier echt in elkaar.

De personages zijn vrij goed uitgewerkt en leer je tijdens het lezen beter kennen. Zo is Taryn een knappe en slimme studente, die wat onzeker en wanhopig overkomt, maar tegelijk weet wat ze wil. En wie ze wil. Je ziet haar evolueren gedurende het verhaal. Net zoals haar relatie met Jack, die haar professor is en onder de indruk is van haar. Jack heeft een arts als vrouw, die daardoor ook maar weinig thuis is. En daar heeft hij het moeilijk mee. Rechercheur Frankie is dan weer weduwe, met een tweeling rond Taryns leeftijd, waardoor ze de zaak absoluut wil oplossen.

Tess Gerritsen en Gary Braver hanteren een eenvoudige en vlotte schrijfstijl. Het is in elk geval niet te merken dat het verhaal door twee personen is geschreven. Je kunt het echter niet vergelijken met de Rizzoli en Isles-reeks van Tess, die is echt van een ander niveau, zowel qua spanning als qua plot. Er is (te) veel romantiek en verleiding aanwezig in De studente, wat het toch een ander gevoel heeft dan een echte thriller. Wel zijn de collegelessen van Jack zeer grondig uitgewerkt en komen ze zeer geloofwaardig over, wat wellicht te danken is aan de ervaring die Gary Braver heeft als docent.

Toen ik Tess Gerritsen zag staan als auteur was ik direct heel benieuwd naar het verhaal. De studente begon dan ook erg veelbelovend, maar al snel vond ik het niveau afzwakken. Zeker bepaalde scènes tussen Taryn en Jack vond ik te langdradig en te veel van hetzelfde. Zijn college vond ik wel nog boeiend, omdat ik bekend ben met deze verhalen en ik de discussie er rond wel kon smaken, maar ik kan mij goed inbeelden dat sommigen hierop zullen afknappen. Naar het einde toe schakelde de spanning en plot terug een versnelling hoger, en was ik heel benieuwd naar het einde. En deze zag ik echt niet aankomen, dus ik was volledig verrast. Dankzij het sterke einde geef ik De studente 2,5 sterren.

Severine