De studente

Zaterdag, 10 juli, 2021

Geschreven door: Tess Gerritsen, Gary Braver
Artikel door: Denise de Groot

Waarom je zelfmoord pleegt in de bloei van je leven

[Recensie] Toen ik las dat De studente over zelfdoding ging, was ik in eerste instantie niet meteen verkocht. Zelfdoding klinkt niet echt heel spannend. Maar als je verder leest kom je erachter dat er meer aan de hand is. De studente gaat over Taryn Moore. Taryn is een jong mooi meisje, die een student is aan de hogeschool. Het verhaal begint met haar zelfdoding. Hierdoor zit je meteen in het verhaal en ben je benieuwd waarom zo’n mooi meisje zelfmoord zou plegen. Al snel komt rechercheur Frankie Loomis erachter dat bepaalde dingen toch niet kloppen. Bij de huiszoeking is er bijvoorbeeld geen mobieltje gevonden, terwijl de meeste meiden van die leeftijd die altijd in de buurt hebben.

Het boek is geschreven door Tess Gerritsen. Tess heeft veel boeken op haar naam staan, die in de Verenigde Staten allemaal bestsellers zijn. Ook in Europa zijn de boeken populair. Haar schrijfstijl is simpel, waardoor de boeken makkelijk weglezen. De studente is geschreven vanuit verschillende perspectieven en vanuit verschillende tijden. Zo zijn er delen van voor de dood van Taryn en delen van na de dood. Deze delen worden met elkaar afgewisseld. Hierdoor moet je als lezer wel alert blijven.

Ook zijn er hoofdstukken geschreven uit sommige perspectieven die ik geen toegevoegde waarde vond hebben. Zo gaat een klein deel van het verhaal over het leven van de rechercheur Frankie Loomis. Nu vind ik politiethrillers wel interessant, maar in dit verhaal was het zo weinig dat het overbodig was.

Taryn Moore heeft een apart karakter. Ze is snel verliefd en wil de liefde ook graag terugontvangen. Ze krijgt een paar verkeerde relaties, waardoor het steeds aannemelijker wordt dat ze geen zelfmoord heeft gepleegd. Ze is een gedreven studente die literatuur studeert. Je gaat met haar mee naar die literatuurlessen, die door haar favoriete docent gegeven worden. Hierdoor krijg je ook veel van de colleges mee. Ik vond die stukjes persoonlijk saai. Op het einde dacht ik zeker te weten wie de dader was, maar in de laatste stukken wist Tess Gerritsen mij alsnog te verrassen.

Foodlog

De studente is een makkelijk te lezen thriller. Ik miste af en toe wat diepgang, maar omdat het verhaal verder zo makkelijk weg las was dit niet storend. Als je van thrillers houdt, kun je deze prima meenemen op vakantie en lekker in de zon lezen.

Voor het eerst gepubliceerd op De Leesclub van Alles

Denk je aan zelfdoding? Heb je nu hulp nodig? Chat of bel 113 of gratis 0800-0113