De Tempeljagers 4 - De speer van Odin

Donderdag, 25 november, 2021

Geschreven door: Michael Reefs
Artikel door: Sonja Hubregtse

De lezer wordt getrakteerd op flink wat actie

[Recensie] Wanneer de Tempeljagers zien dat de Mentiri (een eeuwenoude organisatie die de macht op aarde probeert te claimen) het huis van Lara’s tante binnendringt, beseffen ze dat er groot gevaar dreigt. De Mentiri neemt de Vikinghelm mee waarmee ze de legendarische speer van Odin (een mythisch wapen dat de Vikingen lang geleden naar het eiland Farblönvik hadden gebracht) in handen willen krijgen.

De Tempeljagers willen de helm koste wat kost terughalen en reizen daarom af naar het ijskoude Siberië om het hoofdkwartier van de Mentiri (dat op een geheime locatie is gevestigd) binnen te vallen. Zal het ze lukken om uit handen te blijven van deze schurken en de legendarische speer van Odin veilig te houden?

Waar het derde deel eindigde, gaat het vierde deel verder. In het vorige deel vonden de Tempeljagers documenten over een tempel in IJsland. Hiermee start hun volgende avontuur in dit deel: De Tempeljagers – De speer van Odin. Een meeslepend verhaal over de Noordse mythologie voor zowel jongens als meisjes.

Meteen vanaf het begin is de situatie waarin Noah, Finn, Tess, Kim en Lara terecht komen, superspannend. De lezer wordt getrakteerd op flink wat actie. Pistoolschoten, vastgebonden en gevangengenomen personages zorgen ervoor dat je op het puntje van je stoel zit. Doordat de spanning zo goed opgebouwd is, wil je steeds verder én sneller gaan lezen. Zo ook bij een ijzige gil aan het eind van een hoofdstuk. Je bent nieuwsgierig naar de afloop van die bepaalde gebeurtenis. Michael Reefs zorgt er daardoor voor dat de lezers geboeid blijven lezen en dat hun aandacht zeker vastgehouden wordt.

Pf

Tevens laat hij keer op keer zien dat je met doorzettingsvermogen ver kan komen. Kinderen kunnen aan de personages een voorbeeld nemen en wellicht helpt het om door te bijten in bepaalde situaties. De hoofdpersonen laten stuk voor stuk zien hoe dapper en moedig ze zijn, maar ook komt de onzekerheid onderweg bij hun omhoog waardoor ze op hun vrienden moeten vertrouwen.

Michael Reefs heeft (vooral) de karakters van de kinderen goed uitgediept. Aangezien de lezers hoogstwaarschijnlijk rond dezelfde leeftijd zijn, kunnen ze zich goed verplaatsten in de Tempeljagers. Het is leuk dat kinderen in de reeks De Tempeljagers een hoofdrol hebben. Ze durven veel, mogen alles doen, vechten met de schurken, trotseren ijzige kou en dat allemaal zonder toezicht van hun ouders. Ook mogen ze werken met zeer ingenieuze werktuigen zoals de metalen grijphaak en een metalen staaf als krachtige bom.

De gevoelens van de personen worden regelmatig benoemd. Blijdschap en verrukking, worden afgewisseld met angst en vermoeidheid. Zo blijkt ook dat stoere mannen verdrietig kunnen zijn. De schrijver heeft ook een krachtig en origineel punt aangestipt, namelijk dat twee meisjes een lesbische relatie hebben en hij verwerkt daarbij ook de situaties waarin dit erg moeilijk kan zijn. Zo blijkt dat het niet altijd vanzelfsprekend is dat je een goede band hebt met familieleden.

Het boek bevat korte hoofdstukken, een prettig lettertype en een iets grotere regelafstand dan in andere boeken. Hoewel het vlot leest, is het verhaal wel wat ingewikkeld. Er komen moeilijke namen (zowel personages als voorwerpen) in voor, maar dat maakt het wel mysterieus en nog avontuurlijker. De magische elementen zorgen voor een originele opzet met veel actie. Michael Reefs heeft het verhaal niet alleen goed bedacht, maar ook goed doordacht. Een Oudnoorse Viking praat bijvoorbeeld geen Nederlands, maar hij weet de personages op een subtiele manier met elkaar te laten communiceren.

De uitdagende opdrachten die de Tempeljagers veelvuldig moeten uitvoeren, hebben iets weg van een game-challenge. Zelf probeer je mee te denken hoe ze dit het beste kunnen aanpakken en wat er zou kunnen gebeuren. Het voelt alsof je erbij mag zijn en ze wilt helpen.

Michael Reefs meldt in dit boek dat er een vijfde deel komt. Ik hoop dat het net zo avontuurlijk is als deze. Ik geef dit spannende kinderboek zoals het vorige boek, De vloek van de Inca’s, ook de volledige 5 sterren!

Marie Boe 2 - Het magische moeras

De Tempeljagers 4 - De speer van Odin

Marie Boe 1 - Het spook van villa Donkerhout