De therapeut

Maandag, 12 april, 2021

Geschreven door: B.A. Paris
Artikel door: Silke Wimme

Veel onderhuidse spanning aanwezig

[Recensie] B.A. Paris is sinds haar debuut Achter gesloten deuren niet meer weg te denken van de bestsellerlijsten. Zodra één van haar boeken verschijnt komt deze binnen de kortste keren bovenaan de top tien te staan. Ze heeft een eigen kenmerkende stijl wat haar werk bijzonder origineel maakt. Inhoudelijk onderscheiden haar boeken zich van de meer klassiekere thrillers doordat de misdaad niet rond een moord draait waarbij een of andere snuggere rechercheur op onderzoek gaat. Ik keek enorm uit naar enkele nagelbijtende momenten met haar nieuwe boek De therapeut.

Leo en Alice zijn eindelijk klaar voor de volgende stap in hun relatie en hebben beslist om te gaan samenwonen. Voor Alice wordt het niet gemakkelijk gezien niet alleen het samenwonen nieuw is voor haar, maar ook het wonen in de grote stad, met pijn in het hart verlaat ze dan ook haar landelijke cottage. Opdat ze nog een achterpoortje zou hebben om terug te kunnen keren, heeft Leo het huis in London alleen gekocht. Op deze manier kan Alice haar cottage behouden. Hun nieuw onderkomen bevindt zich in de gated community The Circle gelegen in hartje London. De eerste weken verlopen vlotjes, maar dan komt Alice te weten dat de vorige bewoonster, Nina, vermoord werd door haar partner. Al snel raakt zij er volledig door geobsedeerd en bovendien lijken haar buren geheimzinnig te doen en iets te verbergen hebben.

De auteur heeft een eigen specifieke stijl waarbij snelheid, onverwachte wendingen, en psychologische patronen die lijken op Hitchcock’s Freudiaanse motieven centraal staan. Wanneer je reeds een van haar boeken las weet je wat je te wachten staat: enkele nagelbijtende uren leesplezier met veel onderhuidse spanning en onverwachte wendingen.

Enkele jaren geleden heb ik een Braziliaanse film gezien over een gated community in Rio en de eerste pagina’s van De therapeut deden mij aanvankelijk hieraan denken, waardoor ik het ook teleurstellend vond en originaliteit miste. Maar hoe verder ik las, hoe dieper ik wegzonk in het verhaal en hoe spannender het werd. Ik kreeg het zelfs moeilijk om het boek nog opzij te leggen, want ik wilde eindelijk weten wie Nina echt vermoord had! Na het boek volledig te hebben uitgelezen, begrijp ik nog steeds niet wat de meerwaarde is van de gated community als setting. Ik had zo veel meer van dit concept verwacht en bleef ik toch wat op mijn honger zitten. Het verhaal had zich eender waar kunnen afspelen, een doodgewone straat in een dorp of een stad.

Pf

Hoewel een geoefend lezer al snel zal kunnen raden wie de misdaad pleegde, blijft het zinderend spannend tot op het einde door de vele twisten die je op het verkeerde spoor zetten. Vertrouw niemand want niets is wat het lijkt!

B.A. Paris heeft een bijzondere schrijfstijl waardoor er veel onderhuidse spanning aanwezig is in haar verhalen. Bovendien lijkt het wel alsof ze haar lezers in het hoofd van haar hoofdpersonages laat kruipen. De therapeut is geschreven vanuit het perspectief van Alice, als lezer leer je haar zeer goed kennen, maar heb je het raden naar wat de buren denken. Hierdoor ga je je echt vragen stellen of zij wel zo oprecht zijn als ze zich voor doen.

Wat ik leuk vond was dat er doorheen het boek heel wat verstopte hints waren naar het beroep van Nina. Zo wordt er bijvoorbeeld verschillende keren verwezen naar het werk van Henry David Thoreau en zijn definitie van geluk. De auteur heeft dan ook zeer diepgaande research gedaan voor dit boek, wat ik altijd positief vind.

De therapeut was voor mij inhoudelijk een van haar mindere boeken. Het verhaal rond de gated community beviel mij minder goed. Doch vond ik de uiteindelijke plot goed en het geheel spannend. 3 sterren.