De tocht

Zaterdag, 10 juli, 2021

Geschreven door: Anna López Dekker
Artikel door: Johan Klein Haneveld

Romantische fantasy met veel magie en spiritualiteit

[Recensie] Disclaimer: Ik ontmoette de auteur, Anna López Dekker, op Castlefest 2019, waar ik ook haar eerste boek kocht. We bleken een paar overeenkomende ervaringen te hebben en hadden bovendien eenzelfde respect voor de werken van J.R.R. Tolkien. We zijn elkaar vervolgens op de social media gaan volgen en hebben geregeld interactie. Nadat ik haar eerste boek, De band, had gelezen, heb ik dit tweede boek via een online boekhandel aangeschaft.

Het nadeel van een sterrenbeoordeling is dat je soms in gewetensnood wordt gebracht als recensent. Vooral als je de auteur kent en sympathiek vindt, en weet dat een auteur natuurlijk veel liever een vier sterren-beoordeling ziet dan drie sterren. Zoals je kunt zien ligt mijn oordeel over De tocht heel dicht tegen vier sterren aan. Een 7 is 3,5 sterren en wordt naar boven afgerond. Door het nadeel van het sterrensysteem lijkt mijn beoordeling kritischer dan hij in werkelijkheid is. En hou je van het type fantasy met veel magie (waarmee poorten kunnen worden geopend, ziekten kunnen worden genezen en over grote afstanden kan worden gecommuniceerd), of fantasy waarbij de ontwikkeling van een romance en het overbruggen van onderlinge verschillen centraal staan, dan kun je gerust een ster aan mijn beoordeling toevoegen. Helemaal als je ook nog eens open staat voor een flinke dosis spiritualiteit in je verhaal, waarbij karakters om de haverklap mediteren en praten over aura’s en zonnestrengen. Ik vermoed dat er wel eens een groot lezerspubliek kan zijn voor deze boeken.

Ikzelf was bij het eerste boek van de twee vooral gecharmeerd door het verhaal dat zo anders was dan andere fantasy: een jonge vrouw wordt door een elf ‘gebonden’ en meegenomen naar zijn leefomgeving, waar ze aan hem onderdanig moet zijn. Dat ligt haar echter niet en ze ontdekt ook nog eens dat ze over magie beschikt. De angst van haar ouders en leeftijdsgenoten voor de elfen was invoelbaar en de uitwerking van het leven bij de elfen was fascinerend. Daarbij was de Ziekte een interessante bedreiging.

Hiermee vergeleken vond ik het verhaal van dit tweede boek minder origineel, zelfs op punten voorspelbaar. Dat is ook een nadeel van verhalen over magie die op de vier elementen is gebaseerd. De climax bestaat altijd uit het samenvoegen van de vier elementen, net als in ‘The 5th Element’. Qelerha en Dalnohr reizen met zijn tweeën door het land en komen maar zelden bij andere mensen terecht, waardoor we weinig nieuws leren over de mensen- en elfenculturen. Er waren gelukkig ook elementen die ik wel degelijk origineel vond: de verloren elfenstad en de geheugenbewaarster, om er een paar te noemen. Maar ik werd niet vaak verrast zoals bij het lezen van het eerste boek. Verder was naar mijn mening de magie wel heel onbegrensd, wat de spanning verminderde.

Sociologie Magazine

De tocht is behoorlijk goed geschreven, met goed lopende zinnen met mooi taalgebruik. De auteur brengt een goed ritme aan in haar proza. Ik kwam hier geen Engelse termen tegen die me uit het verhaal haalden. En ook geen grove grammaticale fouten of typefouten. Wel vond ik sommige zinnen erg lang, waarbij ook nog eens herhaling van begrippen voorkwam. Meermalen had ik het idee dat het ingekort kon worden zonder dat sfeer en betekenis verloren konden gaan. Dit merkte ik vooral bij dialogen, waar een uitspraak van een karakter begon met een dialoogaanduiding (de elf roept: “), maar er ook mee afsloot (,” voegt hij eraan toe.). (Nog een voorbeeld: Dalnohr haast zich om haar gerust te stellen: “Nee, natuurlijk niet … vast te houden”, besluit hij.) Dit kwam meerdere malen voor en maakt de dialogen minder prettig om te lezen. Als de schrijver dit soort schrijfgewoontes aanpakt zouden haar boeken voor mij nog veel beter worden. Ik heb al de eer gehad om een deel te mogen lezen van een volgend boek van haar en dat vond ik heel goed geschreven, dus ik weet al dat ze zichzelf voortdurend blijft verbeteren.

Voor de lezers die ik al noemde, die houden van magische fantasy waarin romantiek en spiritualiteit centraal staan, zullen dit allemaal geen grote bezwaren zijn en aan hen kan ik dit boek van harte aanbevelen.

Eerder verschenen op Hebban