De tweede vrouw

Woensdag, 14 oktober, 2020

Geschreven door: Astrid Witte
Artikel door: Linda Zweep

Een vermakelijk boek

[Recensie] Ik houd van psychologische thrillers. Dus dit boek kwam als geroepen. De postbode bracht het pakketje snel en gretig opende ik de verpakking. Oh? Een beetje teleurgesteld bekeek ik het vrij dunne boekje (136 blz.). Nou ja don’t judge a book by it’s cover toch?

Ik startte direct en na het lezen van de proloog moest ik verder. Jeetjemina. Dit wordt spannend! Het verhaal gaat over Gregoor. Hij heeft sinds de vermissing van zijn vrouw Annette nog geen waardige vervangster gevonden. En zo letterlijk moet je het ook nemen. Vervangster. Een lookalike van zijn Annette. Op allerlei manieren heeft hij geprobeerd een geschikte kandidaat te vinden maar eindelijk komt Jessica op de proppen. Zij heeft helaas ook veel eigenschappen welke hem mateloos irriteren. Maar aan het uiterlijk kan hij wel het een en ander veranderen. Hij krijgt haar zover het haar blond te verven en een brilmontuur a la Annette te nemen. Zij weet dit helemaal niet maar de buurtgenoten van Gregoor valt het direct op. Zij spreken haar er ook op aan. En hij verbiedt contact te hebben met de directe buren.

Maar het roept natuurlijk van alles op bij Jessica. Wie was Annette? Wat is er gebeurd? En dan komen er antwoorden. Bizarre en onwerkelijke antwoorden. Je wilt verder lezen en voor je het weet is het boek uit. Dichtklappend kwam ik tot de conclusie dat het wel redelijk voorspelbaar was. Maar de schrijfstijl is lekker vlot en pittig. Ik wilde eigenlijk wel steeds weten of mijn voorspelling en voorgevoel ook uitkwam, en helaas was dit vaak wel zo. Ik zat niet op het puntje van mijn stoel maar het was te spannend om het boek weg te leggen. Missie geslaagd.

De cover ziet er aantrekkelijk uit. Ik ben daar toch gevoelig voor maar weet heel goed dat dit natuurlijk ook vaak teleurstellend werkt. Of misleidend. Ik vond de walging van Gregoor betreffende bepaalde gewoontes en handelingen van Jessica subliem beschreven. Ik herkende er ook veel van. Wat zegt dat over mij? Haha. Zet mij naast een smakkend iemand of in de bioscoop naast een popcorneter. Pffff. Ik ben in staat te verkassen.

Archeologie Magazine

Al met al een drie en halve ster voor Astrid Witte! Een vermakelijk boek maar naar mijn mening te kort en te licht. Ik ben heel benieuwd naar de volgende thriller!