De Upgrade

Zaterdag, 29 januari, 2022

Geschreven door: Steven Van Belleghem
Artikel door: Jacqueline Stil

2045 komt akelig dichtbij in Vlaamse thriller

[Recensie] In De Upgrade is het 2045. Ethica Romy Bell gaat de strijd aan met de uitwassen van de moderne technologie. Het begint met een laboratorium waar men experimenteert met genetisch gemanipuleerde baby’s, en het komt tot het verspreiden van een virus waardoor mensen intelligenter en atletischer worden. Dat gaat gepaard met een racistisch gen, daardoor worden alleen blanke mensen beter van het virus. Gekleurde mensen worden er onvruchtbaar van.

Opvallend is dat Romy’s zoon vraagtekens zet bij haar tegenzin tegen DNA-therapieën. Hij vindt het positief als mensen een upgrade kunnen krijgen, en dat vertelt hij haar ook. De wereld wordt zo beter, vindt hij. Hij noemt Romy ouderwets, omdat zij bang is voor nieuwe dingen. Alleen het racistische gedeelte van het nieuwe gen vindt hij verkeerd.

Bestrijding van het zo gevreesde virus
De Upgrade is een sterk boek, met een sterke plot en een sterk verhaal. Dat komt omdat er weinig zijpaden zijn bewandeld, de focus ligt op de bestrijding van het zo gevreesde virus. De gebeurtenissen vloeien goed in elkaar over en worden duidelijk beschreven. Fijn is dat overal wordt gezegd wat Romy vindt van de gebeurtenissen, zodat haar karakter goed uit de verf komt. Haar personage gaat echt leven. Dit is te merken aan zinnetjes zoals ‘Romy staat perplex’ of ‘Romy was haast vergeten dat hij er nog was’, ‘Romy balt haar vuist en juicht’, of ‘Romy probeert de feiten nogmaals zo neutraal mogelijk over te brengen’.

Vanwege corona kun je dit een actueel verhaal kunnen noemen, maar het gaat verder. De Upgrade geeft een inkijkje in hoe de toekomst eruit zou kunnen gaan zien. Niet alleen met de DNA-manipulatie, maar ook met de communicatiemiddelen in 2045, zoals zelfrijdende auto’s, en biometrische toegang. Deze middelen lijken er in het verhaal vanzelfsprekender te zijn, veel meer dan we ze nu kennen.

Pf

Hoe loopt het af met het klimaatprobleem?
Toch had auteur Steven van Belleghem er wat meer aandacht aan kunnen besteden. Er is weinig informatie over de context van de gebeurtenissen, bijvoorbeeld over de politiek in die tijd of het klimaatprobleem, dat er voor ons als lezers dreigend uitziet. Hoe gaat het daarmee in 2045? Maar misschien wilde Van Belleghem niet teveel gissen over een mogelijke toekomst.

De spanne van het boek beslaat elf dagen. Het verhaal speelt in Parijs, Londen Oslo, Aix en Provence, Brussel en Grand Terre. Het hoofdkwartier en de woonplaats van Romy zijn in Londen, andere personages zitten in Oslo en Brussel en veel gebeurtenissen vinden plaats in Parijs, verbannen geïnfecteerden bevinden zich op Grand Terre. Romy begeeft zich tussen al deze plaatsen. Het hele verspreiden van het virus wilden de hoofdpersonen ook wereldwijd laten plaatsvinden. Het maakt de verspreiding van een dergelijk virus best geloofwaardig.

Voor het eerst gepubliceerd op De Leesclub van Alles