De Vanderbeekers

Zaterdag, 19 februari, 2022

Geschreven door: Karina Yan Glaser
Artikel door: Demi Stein

Wie is meneer Beiderman?

[Recensie] De familie Vanderbeeker woont in een prachtig oud huis, in New York. De kinderen weten niet beter dan dat ze hier wonen en zijn enorm gehecht aan de woning. Op een dag besluit huisbaas meneer Beiderman dat het tijd is om het huurcontract op te zeggen.

De vijf kinderen hebben vervolgens maar elf dagen de tijd om meneer Beiderman te overtuigen dat zij leuk genoeg zijn om hier te blijven wonen. Maar hoe overtuig je iemand, die je nog nooit hebt gezien?

Een liefdevol gezin
De familie Vanderbeeker bestaat uit vader, moeder en vijf kinderen (vier zussen en één broertje). Aan het begin van dit verhaal leer je dit gezin eerst rustig kennen. Opvallend is dat ze heel liefdevol overkomen, waardoor het verhaal vrijwel direct prettig leest. Het gezin is interessant en geeft een hartverwarmend gevoel, als lezer wil je daarom graag weten wat er gaat gebeuren en hoe het afloopt. Naast dat ze als gezin heel ‘warm’ overkomen, heeft Karina Yan Glaser er ook aan gedacht om realistische ‘probleempjes’ in het verhaal te verwerken, waardoor het gemakkelijk is om je in te beelden hoe het eraan toe gaat in het gezin. Denk hierbij aan kinderen die samen te veel lawaai maken tijdens het spelen, de zussen die lopen te mopperen op elkaar, het kleine broertje dat zijn zussen lastigvalt, enz.

Wie is meneer Beiderman?
Wanneer de kinderen het slechte nieuws hebben ontvangen dat de familie Vanderbeeker op zoek moet naar een nieuwe woning, komen de vijf kinderen samen om een plan te bedenken om hier toch te kunnen blijven wonen. Algauw bedenken ze dat niemand van het gezin ooit meneer Beiderman heeft ontmoet, dus hoe gaan ze hem dan overtuigen dat zij daar thuishoren? Dit probleem wordt heel duidelijk omschreven en als lezer ga je meedenken over eventuele oplossingen. Het geeft het verhaal ook een mysterieus tintje, want hoe kan het dat het gezin de huisbaas nooit heeft ontmoet? Dit detail in het verhaal zorgt ervoor dat je door blijft lezen, je wilt zelf graag te weten komen wie meneer Beiderman is.

Prettige schrijfstijl
De schrijfstijl van Glaser is erg prettig. Het leest vlot weg en de zinnen lopen soepel over in elkaar. Het verhaal is makkelijk te begrijpen en te volgen voor de doelgroep.

Karina Yan Glaser is een Amerikaanse schrijfster en heeft al meerdere kinderboeken op haar naam staan. De Vanderbeekers is het eerste boek dat naar het Nederlands vertaald is. Deel twee van deze serie staat ook al gepland om vertaald te worden, naar verwachting zal deze in november 2022 uitgegeven worden.

Het boek leest gemakkelijk weg door de prettige schrijfstijl en het interessante verhaal, èn er is ook nog eens een stukje humor in verwerkt. Het leesplezier wordt hierdoor nog meer vergroot. De humor zit hem met name in de acties die de kinderen uitvoeren. ‘Domme’ foutjes die ze maken, grapjes die ze onderling met elkaar uithalen, reacties naar hun ouders toe. Situaties die ook herkenbaar en daardoor grappig zijn.

Positief verrast
De Vanderbeekers is een verhaal dat je op positieve wijze verrast. Het verhaal over meneer Beiderman bevat een stukje diepgang, het verhaal is hartverwarmend en interessant en tegelijkertijd komen er passages voorbij waarbij je hardop moet lachen. De achterflap van het boek doet dit niet vermoeden en het is daarom een verhaal dat je enorm weet te verassen. Het eerste deel maakt je nieuwsgierig naar de volgende delen.

Voor het eerst verschenen op meerboekenblog2