De verboden stad

Zaterdag, 22 oktober, 2022

Geschreven door: James Ponti
Artikel door: Sanne de Jong

Nieuwe missies met nog meer avontuur!

[Recensie] In dit nieuwe avontuur van de Wereldspionnen ga je mee naar de verboden stad Peking! En dat niet alleen, de Wereldspionnen komen ook in Rusland en Engeland. Voor wereldspion Brooklyn lijkt het dit keer wat minder spannend te worden, zij moet in Schotland blijven en naar zomerschool. Toch is het weer een missie waarbij uiteindelijk iedereen betrokken en actief is.

In De verboden stad neemt Ponti je weer mee naar de wereld van M16 en hun grote tegenstander Umbra. De criminele groep Umbra wil namelijk de Noord-Koreaanse fysicus Park Jin-sun voor zich winnen. Dat proberen ze als zijn zoon Dae-jung meedoet aan een groot schaaktoernooi. Is deze kernfysicus over te halen aan de goede kant te blijven? Of is deze missie te moeilijk voor de Wereldspionnen?

James Ponti is een Amerikaanse auteur. Hij schreef drie kinderboekenseries: de Wereldspionnen-serie, Framed-serie en de Dead City trilogie. Ponti schrijft ook voor Nickelodeon en Disney. Zijn inspiratie haalt hij uit zijn twee zoons, Alex en Grayson. Grayson is helaas in 2015 overleden.

De verboden stad, het derde deel in de Wereldspionnen-serie, is weer heel goed opgebouwd. Je begint met een kleine missie van de Wereldspionnen, waardoor je meteen vol in de actie zit. Dit is het begin van een grotere missie, waarbij een speciaal document ontdekt wordt wat vol geheimen zit. Het team wordt opgesplitst en moet apart van elkaar opereren. Deze keer ontdekken ze voornamelijk de steden Moskou en Peking. Door de aparte verhaallijnen moet je als lezer nog beter opletten om zelf erachter te komen hoe het eventueel kan gaan aflopen. Het zorgt voor nog meer afwisseling en verrassingen!

Het boek is heel actueel en past goed in de huidige tijd. Het gaat over kernwapens en een Noord-Koreaanse wetenschapper, wat het belang van kernfysica, die bepaalde kennis over kernwapens hebben, laat zien. Daarnaast speelt het zich onder andere af in Rusland, een land dat ook nogal onder de aandacht ligt. Ponti heeft goed overgebracht hoe de ambassades en de geheime politie alles afluisteren en waar de Wereldspionnen dus allemaal wel niet op moeten letten. Ook als het misgaat, is dit goed in het verhaal verwerkt.

Wat aan deze serie nog eens extra fijn is, is dat als de spionnen apart van elkaar iets hebben ontdekt, ze dit heel duidelijk aan elkaar uitleggen. Ze weten niet superveel van elkaars specialisme, dus dan leggen ze aan elkaar uit hoe ze iets opgelost hebben. Dit doen ze op een actieve manier, wat past bij het verhaal. Dus als Brooklyn iets moeilijks heeft gehackt, legt ze aan de rest uit hoe ze dit ongeveer gedaan heeft. Hierdoor krijg je als lezer ook deze uitleg en informatie. Je voelt je erbij betrokken én je snapt ook altijd hoe het in elkaar zit!

Dit soort boeken zullen altijd een van mijn favorieten blijven. Ze zijn lekker spannend, bevatten veel humor en mysterie en je blijft je afvragen of ze het gaan oplossen. Daarbij is de uitkomst altijd anders dan verwacht. De 383 pagina’s heb je in een mum van tijd uit. Dus hopelijk wordt het volgende deel in deze leuke serie ook vertaald!

—

Eerder verschenen op Sann.books

Foodlog