De vereniging van linkshandigen

Zondag, 21 juli, 2019

Geschreven door: Håkan Nesser
Artikel door: Jeannie Bertens

Een goed uitgewerkt plot

[Recensie] Håkan Nesser is de auteur van de thrillerserie met Van Veeteren in de hoofdrol maar ook die met Barbarotti als personage. Het is intussen meer dan vijftien jaar geleden dat Van Veeteren nog in een boek opdook maar ook zeven jaar geleden dat Barbarotti een hoofdrol mocht spelen. In de tussentijd heeft Håkan Nesser een aantal prachtige standalones geschreven. Maar nu is er dan een nieuw boek met zowel een rol voor Van Veeteren als een rol voor Barbarotti: De vereniging van linkshandigen.

We zien Van Veeteren terug vlak voor zijn vijfenzeventigste verjaardag, hij brengt zijn dagen door in een boekenantiquariaat en ziet erg tegen zijn verjaardag op. Vlak ervoor wordt een lijk gevonden dat een link lijkt te hebben met een moordzaak van twintig jaar geleden. Van Veeteren was bij die moordzaak betrokken, hij dacht deze samen met zijn collega’s opgelost te hebben.

Dat blijkt nu, twintig jaar na dato niet het geval te zijn. In plaats van ver op vakantie te gaan om de viering van zijn verjaardag tegen te gaan, gaat hij samen met zijn vrouw, hoe toevallig, op vakantie in de buurt van de vindplaats van het lijk. Samen met zijn vrouw wordt hij bij deze cold case betrokken. Dat levert mooie passages op met prachtige dialogen tussen Van Veeteren en zijn vrouw. Het lijkt erop dat er ook nog een verband is met een ontvoeringszaak van nóg eens twintig jaar geleden.

Intussen wordt er in een Zweeds bos een nieuw lijk gevonden. Ditmaal is het Barbarotti die de moordzaak toegewezen krijgt. Het duurt even maar dan wordt er een mogelijke link gevonden tussen deze zaak en die waar Van Veeteren zich mee bezig houdt. Barbarotti reist af naar Maardam en gaat samen met Van Veeteren aan de ontknoping van de moordzaken werken. Het levert prachtige ontmoetingen op tussen deze twee iconen.

Håkan Nesser is een auteur die een verhaal langzaam opbouwt met prachtige dialogen. Verwacht geen spannende whodunit maar wanneer je zijn schrijfstijl weet te waarderen, wordt je getrakteerd op een ingenieus verhaal waar je je gedachten steeds bij moet houden. Zowel Van Veeteren als Barbarotti vertrouwen op hun intuïtie en filosoferen graag.

De verhaallijnen spelen zich af in drie tijdzones: 1957-1969; 1991 en 2012. Ook het perspectief van waaruit de verhaallijn wordt verteld wisselt. Dit levert een aantrekkelijk boek op waarbij stukje bij beetje een goed uitgewerkt plot duidelijk wordt. Een prima boek van deze veelzijdige auteur. Vier sterren.

Herfst op Gotland

De vereniging van Linkshandigen

Hemel boven Londen