De verhaaltjesboom

Zaterdag, 23 oktober, 2021

Geschreven door: Marianne Busser, Ron Schröder, Eefje Kuijl
Artikel door: Ramona van den Berg

Waar staat die boom?

[Recensie] Ik ben al geruime tijd fan van het schrijven van Marianne Busser & Ron Schröder, dus toen ik De verhaaltjesboom voorbij zag komen wist ik, dit boek wil ik dochter Britt laten lezen.

De cover vinden wij allebei prachtig. Het laat een boom zien waarin personen en dieren verstopt zitten. De kleuren die gebruikt worden, spreken ons ook meteen aan. Zeker een voorkant om naar te blijven kijken en steeds weer iets te ontdekken. Wanneer we het boek openslaan krijgen we een gele binnenkant te zien met allemaal vrolijk, gekleurde tekeningetjes. Heel leuk om deze samen te benoemen. Wat ik me kan herinneren van de voorgaande boeken van dit schrijversduo is dat ze altijd op rijm schrijven. En ook dit boek voldoet aan deze verwachting. Per twee pagina’s krijgen we een verhaaltje voorgeschoteld. Ieder verhaaltje heeft een mooie illustratie die zeker zorgt voor een meerwaarde.

Het boek bevat 12 verhaaltjes over dieren. Ieder verhaal is leuk uitgewerkt. De humor spat van de pagina’s af. Ik kan dit boek ook zeker aanraden voor juffen en meesters. De prenten zijn zo mooi en duidelijk dat je ze gemakkelijk van een afstandje kunt bekijken en zo al het moois ziet. De verhaaltjes zijn kort. Dit is prettig voor de jongere kinderen, deze hebben vaak nog niet zo veel zitvlees en willen al vrij snel weer van hun plaats. Voor ons waren het fijne verhaaltjes om voor te lezen wanneer Britt naar bed ging. Kort maar krachtig, precies goed.

Er gebeuren ook gekke dingen tijdens sommige verhaaltjes. Dit soms tot lachen aan toe van onze kant. De fantasie wordt goed benut en dat vind ik wel echt een pluspunt van dit schrijversduo. We hebben van ieder verhaaltje genoten. Onze favoriet is: De papegaai. Een verhaal waarin een dame wel benieuwd is naar de trucjes van de papegaai die dan even op brutale wijze laat weten wat er daardoor kan gebeuren.

De verhaaltjesboom is een heerlijk voorleesboek voor jong en oud. Het zal naar onze mening menigeen een glimlach op het gezicht toveren.