De verloren dromen van Valeria

Zaterdag, 22 april, 2023

Geschreven door: Aline van Wijnen
Artikel door: Silke Wimme

Een ontroerend liefdesverhaal tegen de achtergrond van de Russische revolutie en de nasleep daarvan

[Recensie] Na haar debuut Halsoverkop uit 2016 is Aline van Wijnen niet meer weg te denken uit de Nederlandstalige literaire wereld. Aanvankelijk schreef zij feelgood verhalen, maar in 2021 verscheen haar eerste historische roman Het geheime kistje van Elle. Deze is bovendien gebaseerd op waargebeurde feiten. Als fan van het eerste uur keek ik dan ook reikhalzend uit naar haar allernieuwste telg De verloren dromen van Valeria over de Russische adel, tijdens en na WOI.

Aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog maakt gravin Valeria Vygotski zich op om naar het bal te gaan. Dit zal het laatste bal worden waar de Russische adel nog naartoe zal kunnen gaan, maar dit weten ze nog niet. Eenmaal op het bal valt zij voor de charmes van vorst Vladimir Zabolotski. Wanneer de oorlog uitbreekt wordt hij opgeroepen om zijn dienstplicht te vervullen. Valeria en Vladimir schrijven brieven naar elkaar, maar de oorlog is wreed en na verloop van tijd wordt het contact verbroken. Wat is er met Vladimir gebeurd, heeft hij de slagvelden overleefd? En vooral, zullen ze elkaar ooit nog terug zien?

Vele jaren later bezoekt Tara de expositie ‘Juwelen!’ in de Amsterdamse Hermitage. Hier ziet ze een prachtige jurk hangen van gravin Valeria die haar fascineert. Wanneer haar moeder, die in St-Petersburg woont, haar uitnodigt laat ze deze kans niet schieten. Eenmaal in Rusland aangekomen beslist ze historisch onderzoek te doen naar Valeria. Ze wordt helemaal meegesleept in het verhaal van de Russische gravin, waardoor ze ook anders naar haar eigen levensverhaal begint te kijken.

St-Petersburg
Er zijn zo van die boeken die je diep raken en De verloren dromen van Valeria is er zo één voor mij. Het verhaal heeft heel veel verschillende lagen waardoor het zoveel meer is dan een liefdesverhaal met historische achtergrond. Het relaas tussen Valeria en Vladimir riep herinneringen op bij mij aan mijn lievelingsboek De Doornvogels van Colleen McCullough, waarin echte liefde onmogelijk lijkt, maar dan toch de tand des tijd overwint. Sinds Colleen overleed kon mij geen enkel boek evenveel bekoren als haar werk en bleef ik ook wat op mijn honger zitten, maar Aline heeft hier verandering in gebracht. Ik heb enorm genoten van het verhaal van Valeria en Vladimir, pagina na pagina, woord na woord. Ik kreeg er maar niet genoeg van.

De auteur heeft bovendien een filmische schrijfstijl zodat ik mij alles levendig kon voorstellen zoals de paleizen van de Russische vorsten, de elegante straten van St-Petersburg, het bal waar alle dames van adel hun prachtige jurken droegen. Aline heeft een grondige research gedaan en veel oog voor detail, zo hield ze bijvoorbeeld rekening met de vele naamsveranderingen die St-Petersburg doorheen de jaren onderging. Valeria en Vladimir zijn sterke personages en het is dan ook interessant om vanuit hun oogpunt de revolutie mee te maken. Als lezer leer je dan ook de andere kant van het verhaal kennen, die van de adel en hoe ze na rijkdom moeten kunnen omgaan met armoede en schande.

Maar zoals hierboven reeds aangehaald bevat De verloren dromen van Valeria heel wat verscheidene lagen. Naast het verhaal over Valeria en Vladimir is er nog het verhaal van Tara. Zij had een affaire met haar baas en groeide op bij haar grootmoeder. De relatie tussen Tara en haar moeder, en de band die Tara met haar grootmoeder had wordt op een zeer realistische manier weergegeven. Door de zoektocht naar het verhaal van Valeria groeit Tara en krijgt ze ook andere inzichten in haar leven.
De verloren dromen van Valeria is een betoverende historische roman, met een boodschap.

Eerder verschenen op Boeken-cast

Eerlijk duurt het langst