De verloren stammen van Aden

Woensdag, 13 januari, 2021

Geschreven door: F.P.G. Camerman
Artikel door: Jeannie Bertens

Zijn enige zekerheid is dat een verkeerde keuze fataal zou zijn …

[Recensie] De auteur heeft zich laten inspireren door de strijd van de Kelten tegen de Romeinen onder leiding van Julius Caesar. Het verhaal speelt in het verre verleden, rond 57 v.C., toen de Romeinen (in het boek Romers genoemd) het gebied van de Belgen wilden veroveren. De vele stammen van de Belgen sloten een wankel verbond om de Romers gezamenlijk te verslaan. Dit verbond stond onder het commando van Boduognat een Nervische stamleider.

De zoon van Boduognat, Malderik, is de hoofdpersoon van het verhaal. Als symbool op zijn schild heeft hij voor de griffioen gekozen. Eigenlijk wilde Malderik bard worden, maar sinds de dood van zijn oudere broer heeft zijn vader hem teruggehaald als erfgenaam en opvolger. Hij zal een strijder moeten worden want er dreigt altijd oorlog. Meestal tegen een van de andere Belgische stammen maar nu ook tegen de Romers. Malderik wordt op zijn weg naar de oorlog vergezeld door zijn beste vrienden.

De auteur gebruikt meerdere verhaallijnen in zijn boek. Verreweg het grootste gedeelte wordt gebruikt voor het verhaal van Malderik. Maar er loopt ook een verhaallijn van Zara, een vrouw van een stam die zich door de Goden verlaten voelen. Ze is op een lange zoektocht gegaan naar de Goden maar stiekem ook naar haar kinderen die ze een paar maanden geleden heeft moeten achterlaten. Haar verwarring is groot wanneer ze de Goden inderdaad vindt. De Goden beweren dat er sinds haar vertrek eeuwen voorbij zijn gegaan en dat haar kinderen gestorven zijn. Dat kan niet waar zijn! Zara gaat toch naar hen op zoek.

Er is ook een verhaallijn met Ester, de leerling van een ovaat die voor de gewone mensen dierlijke offers verzorgt wanneer daar om gevraagd wordt. Ester heeft last van visioenen die ze niet begrijpt. Haar ouders hebben haar aan de ovaat verkocht. Hij wil via Ester kennis en macht vergaren. Macht die normaal gesproken op dit gebied bij de druïden thuishoort. De vierde verhaallijn is er dan ook eentje van de druïde Segovax. De druïden hebben een methode gevonden om in het achterzicht te komen. De wereld van de goden. Een wereld waarin het atar heerst. Een wereld waarin normale stervelingen niet kunnen komen, zij hebben het vermogen tot achterzicht niet.

Soms komen één of meer verhaallijnen bij elkaar. Zo is er vlak voordat de grote veldslag begint een bijeenkomst waar Malderik, Ester én Segovax bij betrokken zijn. Pas dan wordt duidelijk dat de in alle vier de verhaallijnen het achterzicht en de Goden een belangrijke rol zullen spelen.

De auteur heeft duidelijk veel research gedaan. In de verhaallijn van Malderik is dat goed te merken. Hij gebruikt Keltische namen voor alle rivieren en locaties. Dat is in het begin even wennen maar het voegt wel degelijk iets toe aan het verhaal. Veel van de personages zijn historisch al is hun rol in het verhaal grotendeels fictief. Ook de beschreven veldslagen hebben daadwerkelijk plaatsgevonden. In het begin laat De schreeuw van de Griffioen zich dan ook als een historische roman lezen maar gaandeweg het verhaal komt het fantasy-element er sterker in. Knap gedaan, want dan wordt het doel van de andere verhaallijnen ook duidelijk. Het slot nodigt meteen aan om aan het tweede deel te beginnen De Wil van Adens Goden.

Bezoek www.fpgcamerman.com en schrijf je in op de nieuwsbrief om nieuws en voorproeven van deze en volgende romans in de saga te ontvangen. Je kan de auteur ook volgen op facebook.com/fpgcamerman.

Een aparte ervaring, historische fantasy, maar de auteur heeft dat zeker waargemaakt, het smaakt naar meer! Het duurde even eer ik in het verhaal zat maar dat werd later een stuk beter. Uiteindelijk kom ik dan ook op vier sterren uit.