De Verminkte Koning

Maandag, 26 augustus, 2019

Geschreven door: Leigh Bardugo
Artikel door: Bren De Wit

Een heerlijk verslavend boek

“En ondanks het koele gewicht van de zilverstukken in zijn handpalm wist Dima dat hij moest dromen, want de man zei niet tegen het monster: Opschieten, beest! Of, Val deze mensen nooit meer lastig!, zoals een held in een sprookje zou doen.
In plaats daarvan hoorde Dima onder de donkere schaduwen van de zwaaiende dennenbomen de man van de koets zeggen:’ Pas op uw hoofd, majesteit.”

Ik heb lang naar dit boek uitgekeken en daar was ‘ie dan eindelijk. Als een kind zo blij ben ik er in begonnen met lezen en ik werd wederom betoverd door de wereld van de Grisha’s. Wat hou ik toch onwijs veel van dit universum. Opnieuw wist Leigh Bardugo me vanaf de eerste bladzijdes te boeien en me te laten verlangen naar meer.

“Sommige geheimen zijn niet gemaakt om begraven te blijven – En sommige wonden zijn niet bedoeld om te helen”

Nikolai Lantsov, de jonge koning van Ravka is altijd al iemand geweest die het onmogelijke waar weet te maken. Het is alsof hij er een gave voor heeft de meest onmogelijke dingen naar zich toe te trekken. Nikolai is flink gehavend geraakt tijdens het gevecht tegen de Duisterling. Zijn handen zitten vol littekens, maar in hem schuilt een nog veel erger iets. Niemand weet exact wat er is gebeurd tijdens de burgeroorlog die zijn land heeft geteisterd en dat zouden Nikolai en zijn gevolg ook maar wat graag zo houden. Vooral nu zijn vijanden uit buurlanden zich beginnen te roeren rondom zijn zwaar verzwakte grenzen. Er moet een manier gevonden worden om Ravka te redden van de ondergang en Nikolai zal niet rusten totdat hem dat gelukt is. Er zullen allianties gesloten moeten worden en hij zal er waarschijnlijk aan moeten geloven om een bruid te gaan vinden. Maar hoe lang kan Nikolai de duistere kracht die in hem schuilt nog verborgen houden? Elke dag wordt het monster sterker en dreigt zijn hele wereld te verwoesten. Hij moet het zien te overwinnen en hij trekt erop uit met zijn bevelhebber Zoya Natzyalenski en de monnik Yuri, op zoek naar de oplossing om hem voor eens en altijd te bevrijden van het monster dat in hem schuilt. Hij zal alles op alles moeten zetten om zijn land en zichzelf te redden. Gaat dit hem lukken, of gaat deze beproeving zelfs Nikolai te zwaar worden?

Foodlog

“Angst is als een feniks. Woorden die Liliyana jaren geleden tegen haar zei en die Zoya vaak tegen anderen herhaald had.
Je kunt hem duizenden keren zien branden, maar altijd keert hij terug.”

De Verminkte koning is het eerste deel uit een duologie. Dit zal volledig in het teken staan van de oh zo bekende en geliefde Nikolai Lantsov. In dit boek wordt er vaak in herinneringen teruggeblikt naar eerdere gebeurtenissen uit de vorige boeken van Leigh Bardugo. Zowel de Grisha trilogie als de Kraaien duologie. Het is niet per se nodig om deze boeken al gelezen te hebben om dit boek te kunnen lezen, maar persoonlijk zou ik het wel aanraden. Op deze manier zal je leesgenot namelijk wel worden verhoogd en snap je ook daadwerkelijk waar ze het nou over hebben. Je komt vele bekenden uit de vorige boeken tegen, wat het voor mij dubbel zo geweldig maakte, zo kwamen er een aantal van mijn geliefde personages er ook weer in voor, Nina Zenik, de eerder genoemde Zoya Natzyalenski en Dzenja Safin. Sowieso heb ik nogal wat favoriete personages in de boeken zitten en is Leigh Bardugo niet voor niets een van mijn meest favoriete schrijfsters. Ze heeft een heerlijk vlotte, vloeiende en beeldende schrijfstijl waardoor de hele wereld zich voor je ogen ontvouwt. Je krijgt een hechte band met de personages, zij het dat je van ze houdt of dat je ze intens haat. Ik hou ervan als een auteur dat voor elkaar krijgt; gelukkig heeft Leigh Bardugo me nog nooit teleurgesteld. De Grisha’s zullen bij mij altijd een plek in mijn hart houden en door het lezen van dit boek heb ik enorm zin gekregen om de eerdere boeken weer opnieuw te gaan lezen.

“Genoeg politiek gedoe. Genoeg diplomatie. Willen ze duisternis?
Dan geef ik ze die toch.”

Nu is het dan toch echt wachten op het tweede deel van deze duologie, wat kijk ik ernaar uit. Ik heb werkelijk genoten van dit boek en ben zo benieuwd hoe het allemaal gaat aflopen. Maar ondanks dat geduld niet mijn sterkste kant is, zal ik toch braaf wachten, want ik weet zeker dat het boek het waard zal zijn. De Verminkte Koning was voor mij een heerlijk verslavend boek met een goede, spannende en op zijn tijd humoristische verhaallijn, waarin ik vanaf de eerste bladzijden al werd meegezogen de wereld in. Ik geef dit boek dan ook 5 sterren. Gun jezelf het universum dat Leigh Bardugo heeft geschapen en ik wens je onwijs veel leesplezier!

“Hoe meer ik van je weet,’ zei hij, ‘hoe zekerder ik weet dat jij precies bent wat Ravka nodig heeft.’ Op dat moment wenste hij dat alles anders was geweest. Dat hij morgen niet zou sterven. Dat hij zich door zijn hart kon laten leiden in plaats van door zijn plicht. Want ……. Was niet vriendelijk en ze was niet gemakkelijk. Maar ze was allang een koningin.”

Alex Stern 2 - Duivelsvlucht

De jongen uit het woud

De Grishaverse 8 - Boek der Heiligen