De verrassing

Woensdag, 2 februari, 2022

Geschreven door: Jet van Vuuren
Artikel door: Lilian Retel

een klassieke whodunit

[Recensie] De verrassing is de nieuwste thriller van Jet van Vuuren die zich afspeelt in een winterse setting, net voor de kerst.

Josefien van den Berg wordt tachtig en nodigt haar drie kinderen uit voor haar verjaardag. Ze vertelt dat ze een verrassing heeft en dat iedereen moet komen. Sylvia, Lodewijk en Jennifer hebben alle drie geldzorgen terwijl hun moeder er warm bij zit. Hopend op een voorschot op de erfenis besluiten ze naar de verjaardag te gaan, maar hun moeder blijkt niet thuis te zijn. Josefien stuurt een berichtje dat ze vast zit in een sneeuwstorm in Duitsland maar dat de kinderen gerust in het huis kunnen verblijven. De verrassing zal zich de komende dag aandienen. En wanneer de dag aanbreekt, zijn ze geschokt als ze uitvinden wat die verrassing precies is.

Het gezin van den Berg is geen warm gezin. De broer en twee zussen zien scheel van jaloezie, zowel naar elkaar als naar hun moeder. Ze zijn niet op de hoogte van elkaars problemen en doen er alles aan om de schijn hoog te houden dat er niets aan de hand is. Ook richting hun moeder is een hoop wrok. Ze gunnen elkaar niets en vooral Jennifer is een hysterisch karakter. Het enige waar ze op uit zijn is geld.

Het verhaal wordt wisselend verteld vanuit de drie kinderen van Josefien. Hierdoor kom je veel te weten over de personages en ben je op de hoogte van persoonlijke zaken waarvan de rest niets weet. Er zijn geheimen, er worden snode plannen gesmeed en er is vooral veel jaloezie en afgunst. Al blijkt in de loop van het verhaal dat je ook weer niet alles meekrijgt van de personages…

De schrijfstijl van Jet van Vuuren is vlot. Er worden geen moeilijke woorden gebruikt, de zinnen lezen snel en de hoofdstukken zijn erg kort. Dit houdt de vaart erin. Helaas is het verhaal ook wat simpel, zeker de doorgewinterde thrillerlezer zal snel een vermoeden krijgen omtrent het plot. Er is spanning aanwezig, maar niet de spanning die ervoor zorgt dat je op het puntje van je stoel zit. Ook neemt het verhaal een aantal wendingen die mij teleurgesteld achterlieten. Het gaat allemaal net wat te gemakkelijk waardoor het ongeloofwaardig wordt. Ook het plot voelde te gemakkelijk aan. Het ging allemaal snel en zonder problemen, precies volgens plan. Natuurlijk kan dat, maar het is niet waar ik bij een thriller naar zoek.

Als je van een makkelijk te lezen, spannend verhaal houdt waarbij je geheimen probeert te ontrafelen, dan is dit boek zeker wat voor jou. Ook als je van auteurs zoals Linda van Rijn of Suzanne Vermeer houdt, zal De verrassing je kunnen vermaken.

Persoonlijk kon het mij minder bekoren, omdat het voor mij te simpel en voorspelbaar was. Maar desondanks heb ik me twee avonden goed vermaakt met dit boek, voornamelijk door de vlotte schrijfstijl. Daarom van mij 3 sterren.

Obsessie

De Minnaar LP

De verrassing