De verrassing

Zaterdag, 8 januari, 2022

Geschreven door: Jet van Vuuren
Artikel door: Denise de Groot

Geld boven familie is soms een tikje te doorzichtig

[Recensie] De verrassing lijkt een aflevering te zijn van het bekende programma Het Familiediner. Bij dit programma kijken de meeste mensen vol verbazing toe. Hoe kan om de meest onbenullige dingen een ruzie ontstaan die een familie kan breken? Jet van Vuuren heeft in het boek De Verrassing een situatie geschetst waarin je als lezer erachter komt hoe zo’n familieruzie ontstaat. Met als het belangrijkste motief: geld.

Van Vuuren schrijft thrillers waarin vrouwen met een sterke persoonlijkheid de hoofdrol spelen. Deze thrillers staan ook wel bekend als vrouwenthrillers. In 2011 debuteerde ze met haar boek Zomerdruk. In haar thrillers spelen vrouwen die een tikkeltje verknipt en moordlustig zijn de hoofdrol. In een interview beschrijft ze ook dat in haar boeken niks te gek is. Van Vuuren heeft een grote fantasie en dat merk je aan haar boeken.

Allemaal hebben ze geldproblemen
In de Verrassing gaat het om de familie Van de Berg. Deze familie bestaat uit de moeder Josefien en haar kinderen: Lodewijk, Sylvia en Jennifer. Er wordt geschreven vanuit de perspectieven van de kinderen. Josefien nodigt haar drie kinderen uit om haar verjaardag te vieren. Ze zegt een verrassing voor hen in petto de hebben. De kinderen hebben alle drie geldproblemen en hopen dan ook dat de verrassing ze verder zal helpen.

Wanneer ze aankomen op de verjaardag komen ze erachter dat hun moeder er niet is. Ze vraagt de kinderen om te blijven totdat de verrassing er is. Ondertussen lopen de spanningen tussen de kinderen hoog op. Als de verrassing anders blijkt te zijn dan ze hadden gehoopt begint het drama pas echt.

Fijne schrijfstijl
Het verhaal begint zoals de meeste thrillers, enorm luchtig. Zo kom je als lezer snel in het verhaal. Met de schrijfstijl van Van Vuuren is dan ook niks mis. De personages zijn goed beschreven net zoals de omgeving. Hierdoor kun je je als lezer in het begin makkelijk inleven in de mensen. Het is niet moeilijk om een voorstelling te maken van hun leven.

Echter zijn er wel een aantal dingen op te merken aan het plot. Er wordt geschreven vanuit de verschillende perspectieven van de kinderen. Hierin wordt er ook ingegaan op de onderlinge verhoudingen en de verhoudingen naar hun moeder. Alle drie de kinderen kampen met zoveel problemen dat het ongeloofwaardig overkomt. Zo hebben ze alle drie geldproblemen en is hun relatie niet vlekkeloos. Ze noemen hun moeder ‘mammie’ wat vrij kinderachtig overkomt.

Daarnaast komt het verhaal in eerste instantie langzaam op gang. Je weet als lezer al snel waar de kinderen op uit zijn en waar het verhaal heen gaat. De motieven van de kinderen zijn dus duidelijk, de vraag is dan alleen nog wie zijn slag gaat slaan. Op het einde versnelt Van Vuuren het tempo. Waar de spanning groter wordt, groeit echter ook de ongeloofwaardigheid. Op het einde heb je namelijk zoveel dramatische gebeurtenissen. Hier kun je als lezer van smullen, of je raakt juist de aandacht kwijt omdat het onrealistisch is.

Voor het eerst gepubliceerd op De Leesclub van Alles

Obsessie

De Minnaar LP