De vlindertuin

Zaterdag, 4 januari, 2020

Geschreven door: Elly Mackay
Artikel door: Katelijne van Alem

“Ze lieten het meisje zien dat planten wortels nodig hebben om te groeien”

De auteur en illustrator

[Recensie] Elly MacKay maakt vele prentenboeken en is hier al een paar keer voor bekroond. Ze woont met haar gezin in Canada. Ze schrijft en illustreert. Elly studeerde aan het Nova Scotia College of Art and Design en focuste zich op prentkunst en illustratie. Ze onderwees op scholen en maakte daarna carrière in prentenboeken. Ze deelt haar liefde voor boeken graag in scholen en bibliotheken.

Verhaal

Een klein meisje verhuist naar een nieuwe stad, waar ze een oude vlindertuin ontdekt. Maar de vlinders zijn er niet… Het meisje inspireert de hele stad om haar te helpen de vlinders terug te brengen.

Tuin

Het meisje in dit boek gaat verhuizen naar de grote stad. Ze mist ’s ochtends het gezang van de vogels en ’s avonds het getsjirp van de krekels. Maar het meest mist ze de vlinders. Tot haar grote verrassing ziet ze naast haar huist een poort waarop ‘vlindertuin’ geschreven staat. Helaas zijn er nog geen vlinders, maar daar gaat het meisje verandering in brengen. Heb jij een vlindertuin of een park in de buurt? Zie je weleens vlinders vliegen? Een mooi idee om op te zoek te gaan naar zo’n plek of zelf een plekje voor deze dieren te maken!

Buren

De buren gaan het meisje allemaal helpen. Help jij je buren weleens met iets? En zijn er veel kinderen bij jou in de buurt om samen iets te kunnen bouwen? Misschien kun je elkaar wel helpen in de tuin of op het balkon met de plantjes!

Vormgeving

Een ontzettend mooi vormgegeven boek. De kleuren zijn fris, de illustraties vol details en op de laatste pagina kun je de pagina’s uitklappen zodat je de gehele prachtige vlindertuin te zien krijgt. De Canadese illustrator Elly heeft de figuren met inkt getekend en vervolgens uitgeknipt. Deze figuren plaatste ze steeds tegen een theatersetting, waar ze dan een foto van maakte. Hierdoor is iedere pagina net een sprookje, als een soort kijkdoos waar je vroeger in kon kijken. De teksten zijn kort en daardoor prima ondersteunend aan de platen. De natuur komt tot zijn recht in dit geweldige boek.