De wensenwinkel

Zaterdag, 26 november, 2022

Geschreven door: Saskia M.N. Oudshoorn, Chantal Claassen
Artikel door: Sonja Hubregtse

Een boek dat echt onder de kerstboom moet komen

[Recensie] Wanneer Claire de naaisalon van haar oma cadeau krijgt, weet ze eerst niet wat ze ermee aan moet. Als haar vriendin Josie voorstelt om er een wensenwinkel van te maken, is ze meteen enthousiast. De knappe aannemer Stijn weet er een ‘plaatje’ van een winkel van te maken en de wensen stromen al snel binnen. Het is zelfs zo’n groot succes dat ze meer handen nodig hebben. Gelukkig is daar de aantrekkelijke soapster Jim die graag een helpende hand biedt. Of toch niet?

De wensenwinkel begint prettig en praktisch met het voorstellen van de hoofdpersonages waarbij ook meteen een korte synopsis van het verhaal gegeven wordt. Hierdoor weet je al een beetje hoe het verhaal in elkaar steekt (uiteraard zonder te veel details) en wat de onderlinge banden van de personages zijn. Het verhaal leest daardoor vanaf het begin lekker weg. De hoofdstukken springen naadloos in elkaar over, terwijl het een ander personage betreft. Waar het ene hoofdstuk stopt, gaat het andere verder. De vier hoofdpersonages zijn goed gekozen. De twee vrouwen en twee mannen hebben uiteenlopende karakters en zijn duidelijk neergezet.

De schrijfsters vertellen niet alleen de gebeurtenissen van de personen, maar ook uitgebreid hun gedachten. Hierdoor worden de personen menselijker en leer je ze gaandeweg steeds beter kennen. Zo kan het zijn dat een persoon naar de buitenwereld toe zelfverzekerd is, maar zijn of haar gedachten vol twijfel zitten. Sommige gedachten zijn amusant of zelfs geestig te noemen. De emoties zijn pakkend geschreven door de schrijfsters. De radeloosheid, onzekerheid, gemis, maar ook de vreugde zijn voelbaar. De gemoedelijke sfeer die voor een groot deel in het boek voor komt, geeft de lezer een echt feelgood-gevoel. De liefde tussen bepaalde personages, de fijne vriendschap, de warmte van een gezin (maar ook zeker voor de ouderen) wordt op een prettige manier omschreven.

Maatschappelijke thema’s
In het verhaal worden ook maatschappelijke thema’s besproken. Zo loopt de eenzaamheid onder ouderen als een rode draad door het boek. De schrijfsters laten door middel van De wensenwinkel zien hoeveel het kan betekenen voor ouderen als je even wat tijd voor ze vrij maakt. Het zet de lezer aan tot nadenken. Naast de eenzaamheid worden ook echtscheiding en werkloosheid genoemd. Natuurlijk weten de auteurs dit perfect te verpakken in een zeer amusant ‘jasje’. Dit ‘jasje’, met problematische gebeurtenissen en ongemakkelijke situaties, maken het verhaal luchtig en soms hilarisch waarbij er regelmatig een lach op je gezicht komt. Wanneer je denkt dat je eigen sores erg zijn, blijkt dat het bij de hoofdpersonages ook niet altijd op rolletjes loopt.

Pf

Het is zeer origineel en knap dat twee schrijfsters één verhaal kunnen schrijven dat zo lekker leest. Als lezer ben ik erg nieuwsgierig geworden hoe dit tot stand is gekomen en wie wat geschreven heeft. Je merkt namelijk niet dat het door twee schrijfsters geschreven is. De wensenwinkel is een boek dat echt onder de kerstboom moet komen te liggen.

Eerder verschenen op Boeken-cast