De wijn-spijsbijbel

Zaterdag, 24 februari, 2018

Geschreven door: Victoria Moore
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Zelfs de kenner kan hier wat van leren

[Recensie] Het eerste wat opvalt aan het boek De wijn-spijsbijbel van vinologe Victoria Moore is dat het boek inderdaad zo dik is als een bijbel. De kleur van een aantal pagina’s en de snee is die van een oude en krachtige rode wijn. De indeling is als van een woordenboek. In de eerste helft van het boek zoek je op ingrediënt. Je bepaalt welk ingrediënt de hoofdrol speelt in het gerecht dat je gaat maken en daar zoek je een wijn bij. Het tweede deel van het boek is precies andersom. Je hebt een wijn en wat kun je daar allemaal bij serveren.

Alvorens je aan de slag gaat is het verstandig om te beginnen met het hoofdstuk Hoe gebruik je dit boek. Victoria legt daarin ondere andere uit dat je het eigenlijk niet fout kunt doen. Maar als je echt een mooie combinatie tussen wijn en spijs weet te maken dan eet en drink je wel veel lekkerder dan wanneer je zomaar een wijn kiest. Zowel de wijn als het bijpassende gerecht verheffen elkaar als de combinatie goed is. We krijgen ook een paar tips om heel snel te kiezen. Je kunt natuurlijk ook heel zorgvuldig te werk gaan en met dit boek erbij proberen om de beste keuze te maken.

We leren over ‘gamechanger-ingrediënten’ en hoe die spelbreker kunnen zijn. Gamechanger-ingrediënten nemen een gerecht over en voeren het hoogste woord. We weten er allemaal wel een paar te noemen. Knoflook, citroen, azijn en alle groene kruiden. Zes smaken komen aan bod en wat die betekenen en vooral doen met onze smaakpapillen als we wijn proeven. Zoet, zuur, zout, bitter, umami en vet. Victoria Moore schrijft zo beeldend dat het bijna een spannend boek lijkt.

De wijnadviezen zijn redelijk breed. Het is niet zo dat je op zoek moet naar die ene wijn omdat dat de beste combinatie met de spijs geeft. Heel soms wel maar meestal krijg je adviezen als ‘een cabernet franc’ (uit alle windstreken) of ‘grüner veltliner en chenin blanc’. Je kunt de keuze net zo makkelijk of ingewikkeld maken als je zelf wilt. Het boek staat werkelijk bol van de informatie en leest heerlijk weg. Maar nog leuker is het feit dat we ook een aantal recepten krijgen. Uiteraard met bijpassend wijnadvies.

Recepten zoals Ceviche van Arctische zalmforel met ijsvenkel. Een warm krabpotje. Zeeduivel in rode curry. Patatas con alcauciles (aardappels met artisjokken). En nog een aantal. Maar het belangrijkste is alle kennis die we voorgeschoteld krijgen over wijn en spijs. Door de kleuren die gebruikt zijn in de tekst zie je direct of het over een rode of witte wijn gaat of dat we te maken hebben met een rosé.

Een zeer smakelijk geschreven boek waar zelfs de kenner van wijn-spijs nog veel uit zal leren. Wie van wijn houdt mag dit boek echt niet in de winkel laten liggen. En als cadeau voor een wijnliefhebber is het boek zeker onovertroffen.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws