De Wreker

Zaterdag, 8 december, 2018

Geschreven door: Sebastian Fitzek
Artikel door: Agnes Eikema

Wat is het verband tussen zijn zoon en een voormalige seriemoordenaar

[Recensie] Na het lezen van De Therapie en De Gijzeling verheugde ik mij enorm op het eerstvolgende boek van Sebastian Fitzek dat ik kon lezen. Dit maal was het de beurt aan De Wreker. Zou het boek wederom zo spannend en onheilspellend zijn als de eerdere boeken die ik van Fitzek had gelezen?

De Wreker

In het boek De Wreker maken we kennis met advocaat Robert Stern. Robert is een succesvolle, hardwerkende advocaat die zijn leven op rolletjes lijkt te hebben. Je leest het goed; ‘lijkt te hebben’ want naast zijn zakelijke succes is zijn persoonlijke leven één groot drama door het overlijden van zijn zoontje Felix en het vertrek van zijn vriendin.

Wanneer vriendin en verpleegkundige Carina hem opbelt met het vreemde verzoek haar op een verlaten plek te ontmoeten, zal het leven van Robert op zijn kop gezet worden en oude wonden weer open gereten worden. Carina brengt naar deze ontmoeting de terminale jongen Simon mee, die op zijn beurt een bekentenis van moord wil doen. Een moord die hij vóór zijn geboorte heeft begaan. En het blijft niet bij deze moord, want Simon blijkt een seriemoordenaar te zijn (geweest). Robert kan het niet geloven, maar wanneer hij op de plekken des onheils daadwerkelijk lijken aantreft die in verre staat van ontbinding zijn, moet hij de waarheid onder ogen zien. Hoe kan Simon anders weten waar de lijken liggen en op welke wijze zij om het leven zijn gekomen?

Foodlog

Een verband tussen Felix en Simon?

De druk op Robert neemt enorm toe wanneer hij een videoband krijgt waarop een levende Felix te zien is. Om te achterhalen waar Felix leeft, moet Robert binnen een paar dagen het verband tussen Simon en Felix vinden. Emotionele chantage ten top, maar voor de spanning en de vaart in het verhaal zorgt dit voor een enorme boost. Tot welk uiterste kan en wil Robert gaan?

Als lezer leefde ik enorm met Robert mee. Wat een drama om erachter te komen dat je overleden zoon toch nog een leven blijkt te leven, maar zonder jou! De zoektocht van Robert waarin hij alles geeft om tot antwoorden te komen is aandoenlijk, maar opent daarnaast ook een duistere wereld waarin gevoelloze handeltjes haast vanzelfsprekend lijken te zijn.

Geen idee hoe Fitzek iedere keer toch weer de spanning weet op te voeren en de lezer tot verrassingen kan laten staan. De manier van schrijven zorgt voor een extra lading en een ijzingwekkend verhaal. Het is een thriller dat je meevoert naar plekken die je niet voor mogelijk had gehouden, maar je moet er niet te veel bij nadenken want af en toe is het een tikkeltjes ongeloofwaardig.

Denk bijvoorbeeld aan de ziekenhuiszorg voor Simon en zijn rol bij de zoektocht naar antwoorden. Ook enkele feiten en onderdelen uit het boek zijn niet altijd kloppend. De niet kritische lezer (zoals ik) hecht hier niet zoveel waarde aan. Maar wanneer je wel waarde hecht aan een verhaal dat 100% kloppend moet zijn (inclusief alle feitjes), dan kan je hier nog wel eens over struikelen.

Ik heb er in ieder geval erg van genoten en kijk ook uit naar de andere boeken van Fitzek!

Eerder verschenen op Boekenz

De patiënt