De zilverboom

Maandag, 9 november, 2020

Geschreven door: Lucinda Riley
Artikel door: Jeannie Bertens

Een pageturner die me niet met rust liet tot ik het uitgelezen had

[Recensie] Lucinda Riley is de auteur van de reeks De zeven zussen, een bestseller reeks. Zowel in 2018 als in 2019 was een van de delen van deze reeks het bestverkochte boek van het jaar. De zilverboom is reeds in 1995 verschenen als Not Quite an Angel. Ze heeft dit opnieuw bewerkt tot The Angel Tree oftewel De zilverboom. ‘Hoewel er veel elementen uit het origineel overeind zijn gebleven, heb ik de eigenschappen de dialogen van belangrijke personages herschreven, de settings verbeterd en enkele compleet nieuwe hoofdstukken en plotlijnen toegevoegd’.

Op Kerstavond 1985 haalt David Marchmont Greta Simpson, de weduwe van zijn oom, op om samen met Tor, zijn vriendin en Ava en Simon, Kerst te vieren op zijn landgoed, Marchmont Hall. Ava is de kleindochter van Greta, Ava en Simon zijn in verwachting van hun eerste kindje en wonen op Marchmont Hall. Dit prachtige huis is onlangs compleet gerestaureerd nadat het in 1980 bij een brand gedeeltelijk verwoest is. Greta heeft een gedeelte van haar leven ook op Marchmont Hall gewoond maar heeft daar geen herinneringen meer aan. Eigenlijk heeft ze helemaal geen herinneringen meer aan haar leven vóór 1962. In dat jaar heeft ze een ongeluk gehad en heeft daarna een lange tijd in coma gelegen. Haar lichaam is goed hersteld, haar geheugen niet. Sindsdien leeft zij teruggetrokken in haar flat en heeft, behalve met David, niet veel contact met de buitenwereld. David hoopt dat Greta in Marchmont Hall zich toch enkele dingen kan herinneren die haar geestelijk herstel kunnen bevorderen. En ja, bij aankomst ervaart Greta een korte flashback, ze herinnert zich iets, maar wat? De volgende dag gaat ze in haar eentje wandelen. Op een gegeven moment ziet ze een verborgen grafsteen en pats: de sluiers van haar geheugen trekken weg, ze herinnert zich weer een aantal gebeurtenissen maar de samenhang daartussen niet helemaal.

In de tweede verhaallijn, die op dat moment start, leren we Greta kennen als een jongedame in Londen. Ze verdient de kost als een ‘Windmill girl’, een danseres in een revue. Ze is achttien jaar oud en droomt over een carrière in de showbusiness. Dan ontmoet ze Max, een Amerikaans officier en valt als een blok voor hem. Ze beleven een adembenemende romance totdat Max haar in de steek laat als hij ontdekt dat ze een ‘Windmill girl’ is. Greta blijft diep bedroefd achter en haar wanhoop wordt nog groter als blijkt dat de romance niet zonder gevolgen is gebleven. Gelukkig is daar David ‘Taffy’ Marchmont als redder in nood. Hij is een komiek die langzaam maar zeker furore maakt in het Windmill Theater. Hij is oorspronkelijk afkomstig uit Wales en heeft daar nog een kleine cottage, daar mag Greta naar toe, zijn moeder LJ zal mede voor haar zorgen.

In de tweede verhaallijn komen daarna nog een aantal tijdsprongen voor verbonden door korte intermezzo’s in de eerste verhaallijn. Uiteindelijk vertelt De zilverboom het dramatische leven van Greta, haar dochter Cheska en haar kleindochter Ava. Lucinda Riley toont zich weer een meesterverteller, haar personages komen voor je ogen tot leven. De beslissingen die Greta maakt in haar leven zijn niet altijd de juiste maar ze zijn wel menselijk. Gelukkig is David Marchmont altijd als redder in nood aanwezig vanaf haar achttiende, een rol die hem overigens door de jaren heen alleen maar ellende bezorgd heeft. De appel valt niet ver van de boom. Ook Cheska, Greta’s dochter, maakt niet altijd de juiste keuzes, ze heeft een aparte jeugd gehad die haar veel rijkdom en roem heeft gebracht maar ook diepe littekens heeft achtergelaten. Ava is opgegroeid op Marchmont Hall, ze is een stabiele jonge vrouw die dierenarts wil worden. Maar ook zij heeft een aparte jeugd gehad.

Ik heb weer een heerlijk boek gelezen! Een pageturner die me niet met rust liet tot ik het uitgelezen had. Er zit volop romantiek in het verhaal maar ook spanning en drama, kortom een heerlijk mix die tot je het einde van het boek in zijn ban houdt. Ik kan niet anders dan hier de volle vijf sterren voor geven.

De zilverboom

De olijfboom

De zeven zussen - Atlas