De zomer waarin alles veranderde

Zaterdag, 2 juli, 2022

Geschreven door: Jenny Han
Artikel door: Paula van Mourik

Verlangend naar de zomer

[Recensie] Al sinds de 15-jarige Belly een baby is, brengt ze elke zomer door in het strandhuis van haar moeders beste vriendin Susannah. Het hele jaar kijkt Belly uit naar de zomer in Cousins Beach waarin alles draait om het zomerhuisje, het zwembad, de zee, maar ook om de twee zonen van Susannah, Jeremiah en Conrad. De zomer, dat is het enige dat er toe doet voor Belly.

“Mijn hele leven werd in zomers gemeten. Alsof ik pas in juni tot leven kom, wanneer ik aan dat strand ben, in dat huis.”

Maar deze zomer is alles anders en dat begint al bij aankomst. Conrad is inmiddels 18 jaar en zijn broer is 16 jaar. Wanneer Belly arriveert en de jongens haar verwelkomen, merkt Belly dat ze anders naar haar kijken. Alsof ze een echt meisje is en niet zomaar iemands kleine zusje.

Eindelijk mag Belly met de jongens mee naar strandfeestjes waar ze voorgaande jaren niet bij mocht zijn. En voor het eerst deze zomer ervaart Belly wat een vakantieliefde is. Maar de gelukkige is niet Conrad, op wie Belly al jarenlang stiekem verliefd is, maar die haar niet ziet staan.

Foodlog

De zomer waarin alles veranderde is eerder uitgegeven in 2010 en onlangs in een nieuw jasje gestoken. Het is het eerste deel van de zomer-trilogie waarin je kennis maakt met Belly, haar broer Steve en haar moeder. Het boek beval veel flashbacks zodat je Belly beter leert kennen. De eerste keer word je mee teruggenomen naar de zomer waarin Belly negen jaar is. Al lezende kom je erachter dat Susannah voor Belly heel belangrijk is. En andersom ook. Belly is de dochter die Susannah nooit heeft gehad.

‘All American Girl’
Mijn verwachtingen van dit verhaal waren hoog gespannen. Al eerder las ik de serie Aan alle jongens… die ik met veel plezier heb gelezen. Ook nu is de hoofdpersoon een keurig Amerikaans meisje dat zomaar je buurmeisje had kunnen zijn.  Een ‘all American Girl’. Sowieso gebeuren er in de boeken van Jenny Han geen onthutsende dingen of wordt er grove taal gebruikt. De boeken van Jenny Han gaan over tienermeisjes die hun eerste grote liefde ervaren, high school perikelen en heerlijk lange zomers beleven. Daarnaast schuwt Han niet om haar hoofdpersonen ook de moeilijke kant van het leven te ervaren. Helaas is het leven van Belly niet altijd rozengeur en maneschijn. Haar ouders zijn gescheiden en tijdens de zomer waarin het verhaal zich afspeelt, krijgt Belly met serieuze problemen te maken.

Coming of age
De zomer waarin alles veranderde is een verhaal over opgroeien en ontdekken wie je bent.  En die perfecte zomer waar geen einde aan mag komen. Het verhaal is heel herkenbaar waardoor het niet moeilijk is om je in Belly te verplaatsen. Hoe jong of oud je ook bent. Een heerlijk ‘coming of age’ verhaal!

“Hij maakte het me zo moeilijk om niet van hem te houden. Als hij zo lief deed, dan wist ik het weer. Waarom ik van hem hield, bedoel ik. Ik wist alles nog.”

Zomer-trilogie - Zomer voor altijd

Zomer-trilogie - Een zomer zonder jou