De zussen van Jewel Island 2, Een gouden gloed over Ruby Falls

Woensdag, 4 augustus, 2021

Geschreven door: Holly Martin
Artikel door: Sonja Hubregtse

Er is een goede balans in de belevenissen in het boek te vinden

[Recensie] Clover Philips is weer terug op Jewel Island. Ze runt samen met haar twee zussen Aria en Skye het familiehotel. Ze geeft daar danslessen en is dolgelukkig, maar mist wel een lieve vriend die haar steunt, lief en geduldig is. Nadat ze een paar jaar geleden bedrogen is door haar ex durft ze zich niet meer open te stellen voor de liefde. Ze heeft een hoge muur om zich heen gebouwd.

Gelukkig is de assistent van Noah, de aantrekkelijke Angel Mazzeo, weer terug uit Dubai. Hij wil Clover graag helpen om ervoor te zorgen dat ze het weer aandurft om te gaan daten. Maar dan wordt friends with benefits steeds gezelliger…

Dit is het tweede deel in de serie van De zussen van Jewel Island. Zelf heb ik het eerste deel, Het familiehotel van Sapphire Bay, nog niet gelezen, en heb ondervonden dat het prima los te lezen is. Je mist hier en daar een enkel stukje informatie, maar dat zorgt er nog meer voor om snel deel één te willen lezen. De opzet van deze reeks heeft iets weg van De zeven zussen omdat per deel de belevenissen van één van de zussen wordt beschreven. Dit deel gaat voornamelijk over Clover.

Er is een goede balans in de belevenissen in het boek te vinden. Romantiek, de raakvlakken met het echte leven en spanning. Niets van deze onderwerpen zijn te langdradig of eentonig. Dit geldt ook voor de afwisseling in personages. Er is een goede mix te vinden van hoofdpersonen en bijpersonen die ook een aanzienlijk aandeel in het verhaal hebben.

De auteur zorgt, vooral aan het eind van een hoofdstuk, dat je als lezer nieuwsgierig gemaakt wordt waardoor je niet wilt stoppen met lezen. Deze nieuwsgierigheid is overigens ook in het begin van het boek aanwezig. De schrijfster vertelt dat er iets voorgevallen is tussen Clover en haar ex Marcus waardoor ze angsten heeft en bang is voor de liefde. Je wilt uit medeleven weten wat voor traumatische gebeurtenis ze heeft meegemaakt. Hieruit blijkt dat je veel compassie voelt voor de personen in het boek.

Holly Martin weet een echte feelgood neer te zetten. Ze neemt je mee naar een zeer aantrekkelijke wereld waarin een happy end op je wacht. Toch hebben ook de mooie vriendschap tussen de zussen, de betoverende omgeving, de prettige sfeer tussen de eilandbewoners en de liefdevolle relatie tussen de hoofdpersonen een groot aandeel hierin. Vaak zie je dat een feelgood zich afspeelt in de lente of zomer vanwege de zon en de warmte dat een opgewekt gevoel geeft, Een gouden gloed over Ruby Falls speelt zich voornamelijk af in de herfst. Dit is een origineel detail waarbij de mooie, kleurrijke herfstbladeren ook zeker sfeerbepalend zijn.

De auteur weet zowel de omgeving als ook de sfeer tussen de personages zeer goed te omschrijven. Zo voelt de lezer duidelijk de (met enige regelmaat) ongemakkelijke sfeer tussen Clover en Angel. Het om elkaar heen draaien terwijl ze dezelfde gevoelens hebben voor elkaar is daardoor erg amusant te noemen. Evenals de hilarische belevenissen van hen. Zo heb ik een compleet beeld gekregen van Angel in een balletpak waardoor er nu nog een lach op mijn gezicht komt als ik eraan denk.

Al snel blijkt dat ze zichzelf aanpraten geen relatie met elkaar te willen, maar dat toch te willen. Dit deel van het boek gaat wel erg veel over welke gevoelens ze wel of niet voor elkaar zouden voelen.

Het is aangenaam dat seks niet bijzonder relevant is in het begin. Daardoor worden juist bepaalde gevoelens uitgesproken verteld. De hoofdpersonen analyseren op een prettige manier hun gevoelens. De daad zelf wordt erg romantisch omschreven. De opbouw ernaartoe is erg goed en prettig. Je voelt daardoor de hartstocht en de passie tussen de twee personen.

De nauwgezette beschrijving van de omgeving en situaties zorgen ervoor dat je de sfeer van het eiland proeft. De schrijfster heeft een perfecte balans hierin getoond waardoor er voldoende ruimte is om zelf je ideeën hierover te laten ontstaan. Ook de innige band die de zussen hebben en de warmte tussen de andere personages (met soms wat spanning tussen de hoofdpersonen) passen goed bij het verhaal. Het is een feelgood met een gouden randje.

Verwacht in dit boek zeker geen diepzinnige thematiek, hoewel de auteur wel een aantal serieuze onderwerpen kort aanstipt. Kanker, alzheimer en het adopteren van een kindje worden benoemd. Emotioneel misbruik is daarentegen een onderwerp wat verder uitgediept wordt en ook dat gebeurt op een indrukwekkende manier. Daarbij vergeet Holly Martin niet de impact van deze gebeurtenis te noemen.

Ik ben erg benieuwd naar het derde deel in deze reeks dat in september uitkomt. Een gouden gloed over Ruby Falls krijgt in ieder geval 4,5 ster van mij.

‘Als je bang bent voor de liefde..of voor wat je mist door de liefde…’

Mistletoe boven Moonstone Lake