Denk aan mij

Zaterdag, 9 februari, 2019

Geschreven door: Sabine Durrant
Artikel door: Agnes Eikema

Kende Lizzie haar man wel echt

[Recensie] Sabine Durrant is schrijfster, journaliste en woont en werkt in Londen. Denk aan mij is haar tweede thriller. Voor mij is dit de eerste kennismaking met het werk van Sabine Durrant. Eentje die ik niet snel zal vergeten.

De man van Lizzie is overleden bij een eenzijdig auto-ongeluk. Haar schuldgevoel, haar twijfel en onzekerheid zorgen er voor dat ze pas na een jaar de plek des onheils durft te bezoeken. Vlak voor zijn overlijden heeft ze Zach namelijk laten weten dat ze ‘tijd voor zichzelf’ nodig heeft maar deze brief heeft hij gelukkig nooit kunnen lezen. Wanneer ze bij de plek aankomt blijkt er al een mooi boeket lelies te liggen, afzender ‘Xenia‘.

Vol twijfel rijdt Lizzie door naar zijn vakantiehuisje en vanaf dat moment vinden er steeds meer bizarre gebeurtenissen plaats in haar leven. Ze heeft het idee dat ze achtervolgd wordt door een SUV en ook in het vakantiehuisje blijken er spullen te zijn verdwenen. Het idee dat Zach zijn eigen dood heeft geënsceneerd wordt voor Lizzie steeds aannemelijker. Het probleem is dat niemand haar wil geloven, de aanwijzingen die voor Lizzie worden achtergelaten hebben alleen voor haar een betekenis. Bijvoorbeeld het draaien van zijn favoriete nummer of het verplaatsen van spullen in huis. Het frustreert Lizzie enorm maar het boezemt haar ook angst in. Lizzie duikt in het leven van Zach om hem op te sporen en al snel blijkt dat Zach niet is wie hij zei dat hij was.

De spanningsopbouw in het boek is perfect. Vanuit het perspectief van Lizzie wordt het verhaal verteld over haar zoektocht naar het verleden van Zach. Dit wordt afgewisseld met dagboekfragmenten van Zach waardoor er spannende flashbacks ontstaan en onder andere hun relatie ook van een andere kant wordt belicht. Het wordt beetje bij beetje duidelijk wie Zach is en wat zijn verleden is. Het is onvermijdelijk dat beide verhaallijnen bij elkaar komen aan het einde en dat is ook echt iets waar je als lezer op een gegeven moment naar uitkijkt.

Lizzie is een fijn personage. Menselijk, dus niet perfect, en heerlijk burgerlijk met een tikkeltje impulsiviteit. Het is onvermijdelijk om niet een klik met haar te krijgen. Ze ontwikkelt zich in het boek van prooi naar jager en je ziet haar op bewonderenswaardige wijze groeien als mens. Door de spanningsopbouw, de verhaallijnen, de originaliteit en de uitwerking van de personages heeft Sabine Durrant een sterke thriller met fijn psychologisch tintje neergezet. Een eerste kennismaking die je niet snel zal vergeten!

Eerder verschenen op Boekenz