Der Mann, der den Regen fotografierte

Vrijdag, 24 februari, 2023

Geschreven door: Peter H. Gogolin
Artikel door: Jan Oldenburg

Tropische neerslag

[Recensie] Het lijkt een onmogelijk samenleven: Duitse Grundlichkeit in een van de Amazone-stadsgezichten, vol mythen, religies, volksverhalen en bijgeloof. Toch is dit precies waar Cramer – locaties zoekend voor een film – mee te maken heeft als hij wil overleven in deze persoonlijk exotische omgeving.

Aanrijding
Al bij zijn eerste stappen vanaf het vliegveld van Belém wordt Cramer geconfronteerd met een jonge man die wordt aangereden door een bus. Dit voorteken zal een reeks ervaringen in gang zetten die hij nooit voor mogelijk had gehouden, die hem door de jungle van gevoelens en mysteries zullen leiden die zo kenmerkend zijn voor de regio. Cramer, die deze regio voor het eerst bezoekt, krijgt hulp en begeleiding van Wim, een Nederlander, die schijnbaar al geruime tijd in de stad woont. Maar zelfs zijn gids kan Cramer niet beschermen tegen de invloeden van de geesten die al zijn activiteiten zullen proberen te ondermijnen en hem zelfs dreigen te doden. Uiteindelijk zullen dezelfde mysterieuze krachten die hem bedreigen hem echter redden.

Mysteries
Hoewel deze roman is geschreven na het eerste bezoek van de auteur aan de regio, maakt dit feit het verhaal niet tot een reisverslag. Evenmin veranderen de alom aanwezige mysteries het in een mystieke roman. Gogolin toont een diepe interesse in de mensheid en een scherp oog voor de wereldse persoonlijke problemen van elk van de personages die hij introduceert. Het boek wordt echter nooit een psychologische exercitie. De beschreven gebeurtenissen lijken misschien op die van een moderne who-dun-it, maar Der Mann, der regen fotografierte, is ook geen detectiveverhaal.

Al met al slaagt Gogolin erin om wat een Mission Impossible genoemd mag worden uit te voeren, niet alleen in de verhaallijn, maar ook door het wisselende gebruik van details bij het beschrijven van personen, locaties en situaties. Misschien zou een eerste bezoeker van Belém dit boek zelfs kunnen gebruiken als alternatief voor de reisgidsen, hoewel een eerste bezoeker van een van de terreiros (religieuze locaties voor de beoefening van Umbanda) dat misschien niet doet. En dit lijkt de juiste manier om de divergentie aan te pakken, aangezien een verklaard mysterie geen mysterie meer is.