Dertig dagen om te falen

Dinsdag, 10 maart, 2020

Geschreven door: Anita Henriët
Artikel door: Silke Wimme

Zowel aansprekend voor new adult als chicklit lezers

[Recensie] De gevallen engel Isaac heeft de engel Muriël kunnen overhalen om hem te bevrijden uit de Hel. Door deze misstap wordt ze nu door God uit de hemel verbannen naar de Aarde waar ze dertig dagen de tijd heeft om haar fout recht te zetten en Isaac terug over te leveren. Als ze faalt, wordt ze voor eeuwig verbannen uit haar geliefde hemel en zal ze haar zussen nooit meer zien.

Op Aarde doet ze er alles aan om haar missie te doen slagen, maar dit is buiten haar buurman Chad gerekend. Door hem kan ze zich moeilijk concentreren en slaat haar hoofd op hol. Maar sexy Chad blijkt niet te zijn wie hij is en heeft een dubbele agenda. Hij roept bovendien allerlei Aardse gevoelens bij Muriël op die voor haar vreemd en onwennig zijn. Hierdoor komt ze aardig in de war en weet ze niet wat te doen of hoe ze erop moet reageren. De dagen gaan snel en Muriël lijkt te gaan falen in haar opdracht. Uiteindelijk beslist ze dan toch de hulp van Chad in te roepen. Zal ze er in slagen en terug naar de hemel kunnen terugkeren? Of zal ze voor altijd verbannen blijven op Aarde?

Anita Henriët heeft reeds enkele new adult boeken op haar naam staan. Ze vermengt thema’s zoals liefde, relaties en het anders zijn met een beetje fantasie. Met Dertig dagen om te falen kom ik voor het eerst in aanraking met het new adult genre. Ik werd vooral aangetrokken door de prachtige cover van dit boek en de titel, die me beiden onmiddellijk deed denken aan de Fallen serie van Lauren Kate. Deze serie gaat over gevallen engelen en ik was er grote fan van. Razend benieuwd ben ik aan Dertig dagen om te falen begonnen en het bleek een heuse pageturner te zijn. In geen tijd had ik het uit.

Het is inderdaad een boek voor de fans van de Fallen serie. Het thema, gevallen engelen is hetzelfde, maar het is iets ondeugender, gezien het doelpubliek niet young adults zijn maar new adults, die het young adult genre net ontgroeid zijn. Waar de boeken van Lauren Kate stoppen pikt Anita Henriët het op en gaat verder. Er zitten heel wat sensuele elementen in het verhaal, maar het is net geen Fifty Shades. Gelukkig maar want anders zou het verhaal meer op de achtergrond komen te staan.

Anita heeft een snelle en eenvoudige schrijfstijl die toch beeldend is. Eenmaal je in het verhaal zit wil je het boek zo snel mogelijk uitlezen om te weten hoe het afloopt met Muriël en Chad. De hoofdstukjes zijn kort waardoor het boek nog vlotter leest. In het begin van het boek is het wel nog even aftasten waar het nu allemaal om gaat en naartoe zal gaan, want wat betekent het om een gevallen engel te zijn, hoe onwennig is de Aarde voor de onwetende naïeve Muriël en vooral welke obstakels moet ze overwinnen om zich aan te passen? Zo heeft ze nog nooit een gsm gezien, of een tv, menselijke gevoelens zijn haar ook vreemd, ze kan zichzelf ook verwonden en bloeden wat ze voorheen niet kon en zo zijn er nog veel meer dingen die nieuw zijn voor haar en die ze zal moeten leren. Op deze manier sluipt er naast de romantiek en spanning ook dat vleugje humor in het verhaal. Wat het leesplezier alleen maar verhoogt. De personages zijn, hoewel ze zeer typerend zijn, goed uitgewerkt. Iedereen zal in zwijm vallen voor de sexy Chad, Muriël zal iedereens favoriete personage worden en Isaac is de gekende slechterik die in elk sprookje voorkomt. Inderdaad Dertig dagen om te falen is een modern, romantisch sprookje. Ik heb van het boek genoten van de eerste pagina tot de laatste. Het is een heerlijk ontspannend boek die je lekker laat wegdromen.

Hoewel het boek als genre new adult heeft, zullen chicklit liefhebbers en lezers die hebben genoten van onder andere Fifty Shades of Grey ook genieten van dit boek genieten. Een echte aanrader en ik ben al benieuwd naar andere boeken van Anita Henriët. Misschien een vervolg op deze?