Deze winter

Zaterdag, 17 december, 2022

Geschreven door: Alice Oseman
Artikel door: Sanne de Jong

Kerst met Nick en Charlie

[Recensie] Voor de fans van Heartstopper is er nu de novelle Deze winter. Alice Oseman heeft een kort verhaal geschreven over de kerst uit Heartstopper 4. Hierin lees je meer over Charlie en Nick en hoe zij kerst beleven. Heb je alle Heartstopper-boeken al gelezen? Dan is Deze winter het perfecte boek om tijdens deze kerst te lezen!

Een leuke kerst?
In Deze winter lees je eerst vanuit Tori, dan vanuit Charlie en tot slot vanuit het perspectief van Oliver. Tori rekent er niet op dat het een vrolijke kerst wordt. Charlie is net terug uit het psychiatrische ziekenhuis en ze vindt het moeilijk om hem goed te kunnen helpen. Charlie probeert zich zo normaal mogelijk te gedragen, maar zijn ouders maken het hem niet bepaald makkelijk. Het liefst gaat hij zich verstoppen bij Nick. Tot slot is er ook nog Oliver. Hij wil Mario Kart spelen met zijn grote broer en zus, maar dan zijn ze opeens weg. Met wie moet hij nu zijn nieuwe spelletje spelen?

De Heartstopper-auteur
Alice Oseman (1994) is geboren in het Engelse Kent. Ze is met name bekend geworden door Heartstopper. Deze serie was eerst alleen als webcomic te lezen, maar werd daarna uitgegeven in boekvorm. Van de graphic novels is vervolgens een Netflix-serie gemaakt. Ze zijn nu bezig met seizoen 2. Verder schrijft Oseman ook Young Adult-boeken, waaronder SolitaireRadio Silence en Loveless. De laatstgenoemde titel is in het Nederlands verschenen onder de titel Liefdeloos.

Kerst met Charlie
Deze winter
 is een kort verhaal van zo’n honderd bladzijden. Je leest mee met Tori, Charlie en Oliver en hoe kerst voor hun is. Hierbij vertellen ze niet elke keer opnieuw hun hele kerstbeleving, maar lees je als het ware door. Dit zorgt ervoor dat het een doorlopend kerstverhaal is!

Het is interessant om meer over Charlies eetstoornis te lezen. Hoe het voor hem is om kerst te vieren met een eetstoornis. Vooral het kerstdiner en alle vragen van de familie kunnen dan behoorlijk pittig zijn. Dit keer lees je meer over Charlies eetstoornis in tekstvorm, in plaats van dat het in stripvorm geschreven en getekend is. Hierdoor krijg je ook wat beter de stem van Charlie te horen. Wat hierdoor ook goed naar voren komt, is dat het echt een struggle kan zijn om te laten weten als je hulp nodig hebt en in welke vorm. Maar als het lukt, maakt dat het voor iedereen makkelijker. Ook voor jezelf.

Natuurlijk zijn er in Deze winter ook illustraties terug te vinden. Met name de gekleurde schutbladen zijn een mooie verrijking van dit boekje. Verder zijn er kerstverlanglijstjes van Tori, Oliver en Charlie. Dit geeft het toch net wat extra’s, iets wat Oseman zo goed kan.

Ben jij nog lang niet uitgekeken op Nick en Charlie en de boeken van Alice Oseman? Zet Deze winter dan op je verlanglijstje en lees het tijdens deze kerstdagen. En niet te vergeten, nog een tip van Oliver: knuffels maken alles beter.

—

Voor het eerst gepubliceerd op Bazarow

Deze winter