Dichtbij vakanties en weekendjes weg in de wijngaard

Zaterdag, 28 mei, 2022

Geschreven door: Gido van Imschoot
Artikel door: Evert van der Veen

Wijntoerisme

[Recensie] In Nederland en België is de laatste tientallen een respectabele wijncultuur gegroeid. Waarschijnlijk vanwege de Belgische auteur, Gido van Imschoot, krijgen wijngaarden in Vlaanderen en Wallonië de meeste aandacht in dit boek. Wijnlanden als Duitsland en Frankrijk komen beperkt aan bod, al heeft dat ook te maken met het criterium dat de beschreven wijngaarden zich dicht over de grens bevinden zoals de titel “Dichtbij vakanties en weekendjes weg in de wijngaard” aangeeft. Ook worden er wijngaarden in Luxemburg beschreven. “Met deze gids nemen we je mee voor een reeks korte ontdekkingstochten…” zoals de inleidende tekst luidt en het is een boeiende reis in dit boek.

Dichtbij vakanties en weekendjes weg in de wijngaard biedt toegankelijke achtergrondinformatie over de opgenomen landen en hun regio’s waarin zich wijngaarden bevinden. Er is aandacht voor cultuur en geschiedenis en er zijn boeiende portretten van wijnbouwers die gepassioneerd met hun werk bezig zijn en daar graag over vertellen. Het zijn familiebedrijven die met zorg in stand worden gehouden.

Dit is echt een boek voor wijnliefhebbers maar tegelijk is het interessant voor iedereen die gewoon graag een glas wijn drinkt en daar wel eens iets over wil lezen. De mooie lay-out maakt dat het boek een genot om te zien en de vele sfeervolle foto’s van de wijngaarden, de wijnbouwers en detailopnamen van hun wijngaard, gebouwen en werkzaamheden maken het boek uiterst levendig. Uit de foto’s blijkt dat de wijngaarden prachtige landelijke plekken zijn die de moeite waard zijn om te bezoeken.

Dit is dan ook een boek voor ‘oenotoerisme” zoals de auteur dat noemt. Liefhebbers van wijn houden van het goede leven en daarom zijn er steeds tips voor restaurants en onderkomens naast tips voor bezienswaardigheden, fietsroutes en streekspecialiteiten.

Treffend is wat een wijnbouwer zegt: “Wij maken de wijn niet, de wijn maakt zichzelf”. Uit alles blijkt dat wijnbouwers hun vak met veel liefde en toewijding uitoefenen. Het is geen werk maar een manier van leven, die hun dagelijkse zijn bepaalt. De wijnbouwers houden daar van en zijn trots op hun wijngaard en de wijn die deze voortbrengt. Het meest opmerkelijk is de wijn ‘Vins de cinq’, een groep wijnbouwers die uit vier broers en een zus bestaat.

De wijngaarden langs de Moezel in Duitsland ademen een andere sfeer. Bijzonder is wijngaard Bremmer Calmont met hellingen tot wel 65%. De meest opmerkelijke uitspraak is van Winston Churchill: “Weet mijn heren, dat we niet enkel voor Frankrijk, maar ook voor de champagne vechten!” (p. 158).

Ook Nederland komt in dit boek voor: “In 20 jaar is Nederland uitgegroeid tot een spannend wijnland. Wit, rood, mousserend: je vindt echte pareltjes op onvermoede en prachtige plaatsen. Dit is Nederland zoals je het nog niet kende!” aldus vinoloog Mariëlla Beukers (p. 231). De oudste wijngaard van Nederland dateert van 1970. Het is de Apostelhoeve bij Maastricht. Diverse wijnbouwers uiten wel hun zorg over het veranderende klimaat en proberen daar zo goed mogelijk op in te spelen. Bij Dreischor in Zeeland ligt een wijngaard op een oude rivierbedding en deze levert wijn voor vluchten van de KLM.

Het laatste hoofdstuk gaat over Parijs waar zich vroeger ook wijngaarden bevonden. Momenteel zijn er vijf in stadsparken.

Gido van Imschoot is master sommelier, culinair journalist, Belgisch wijnambassadeur en erevoorzitter van de Vereniging Vlaamse Sommeliers.