Dichter bij jou

Zaterdag, 2 oktober, 2021

Geschreven door: Gea Veldkamp
Artikel door: Hanneke Arts-Honselaar

“Mensen zijn als bloemen. Ze hebben juiste omstandigheden nodig om te kunnen groeien”

[Recensie] Dichter bij jou is een roman over een jonge vrouw die het moeilijk vindt de liefde in haar leven toe te laten, wanneer die haar tegemoet komt.

We maken aan het begin van het boek kennis met het gezin van Reinier, Ingeborg en hun vier kinderen (Job, Quinten, Amber en Sterre). Vanwege de zoveelste reorganisatie op het werk van Reinier, besluit het gezin te verhuizen naar het dorp van Reinier – een klein stadje aan de Ijssel – , zodat hij in de zaak van zijn vader kan gaan werken, die bouwmaterialen verkoopt. Ingeborg heeft het daar moeilijk mee, omdat de familie van Reinier zo anders is dan de hare en ze haar zus erg zal gaan missen. Ook de oudste dochter, Sterre (13 jaar), heeft het moeilijk met de verhuizing, zo ver van Eva, haar beste vriendin.

“Zie je die vlek op het papier? Ik wil niet huilen. Nijdig veeg ik met de mouw van mijn pyamashirt het papier weer droog. Ik ga verder waar ik gebleven was, maar ik weet het zeker: dit went nooit! Die stomme giebelmeiden. De oefeningen op het Chromebook zijn zo anders. Meneer Jonker mijn mentor is oké, maar verder?”

Het gezin is achter Ellen Brinkman komen wonen, die leerkracht is in groep 3 van basisschool De Kristal in het dorp. Job komt bij haar in de klas. Ellen herkent de verlatenheid van de tiener Sterre, die ze regelmatig met haar hond Max tegenkomt wanneer ze gaat joggen. Ze raken al snel aan de praat. Dan blijkt dat Sterre ook juf wil worden, net als Ellen.

Geschiedenis Magazine

Wanneer Jeroen, haar vakantieliefde, contact met Ellen zoekt en duidelijk maakt meer te willen dan alleen vriendschap, weet ze niet goed wat ze daarmee aan moet. Hij loopt haar te hard van stapel. En ervaringen uit het verleden helpen haar niet echt om haar vertrouwen aan hem te geven.

Het verhaal volgt de levens van het gezin, Ellen en Jeroen en kabbelt voort. De lezer maakt de innerlijke groei mee die Ellen en Sterre doormaken, geen grote verschuivingen maar kleine veranderingen van inzicht, waardoor levens een andere loop krijgen. Dat rustig kabbelende karakter van het boek is fijn wanneer je rust zoekt. Voor mij hadden de karakters echter wat verder uitgewerkt mogen worden, waardoor het boek zou winnen aan diepgang.

De auteur

Gea Veldkamp’s talent voor schrijven kwam naar voren na een schrijfcursus bij Greetje van den Berg. Zij debuteerde in 2015 met Verbonden met jou. Bij Zomer en Keuning kwamen meerdere titels van haar uit. Zij heeft de lerarenopleiding biologie gevolgd. Met de komst van haar kinderen stopte ze met haar werk op een huiswerkinstituut. Nu de kinderen wat ouder zijn, gebruikt ze de vrijgekomen tijd voor het schrijven van romans.

Voor het eerst gepubliceerd op de Leesclub van Alles