Die Erde von oben

Maandag, 20 februari, 2023

Geschreven door: Yann Arthus-Bertrand
Artikel door: Evert van der Veen

Actueel fotoboek over de aarde

[Recensie] Dit Duitstalige fotoboek is behalve fraai ook belangrijk omdat het een actuele boodschap bevat: onze prachtige aarde – en daarmee wij in feite ook – verkeert in een crisis situatie. In diverse hoofdstukken over het momenteel snel veranderende klimaat, de nog steeds groeiende wereldbevolking, de niet aflatende stroom van vluchtelingen naar Europa, ontwikkelingen op het gebied van landbouw en technologie, de biodiversiteit die onder zware druk staat wordt in weliswaar prachtige beelden de vinger op de zere plek gelegd. De feiten die in de diverse hoofdstukken worden genoemd zijn bekend en spreken heldere taal. Ze komen uitgebreider aan de orde in Het Klimaatboek van Greta Thunberg dat onlangs verscheen.

Het doel van Geo Die Erde van oben is om de kwetsbare schoonheid van de aarde te laten zien welke vraagt om ons beschermend handelen. Wat klimaatvriendelijk beleid betreft staat Zweden op nummer 1, Nederland staat op de 26e plaats en de Verenigde Staten staan op plaats 58.

De berg Kilimanjaro in Tanzania is in Afrika een zeer bekende en ook veel bezochte plaats. De top heeft echter nog maar weinig sneeuw ten gevolge van ontbossing, weinig regen en opwarming van de aarde. Het is één van de vele voorbeelden waar de huidige ontwikkelingen duidelijk zichtbaar zijn. Het kappen van regenwoud gebeurt op grote schaal op Borneo, Indonesië, waar voortdurend nieuwe palmolie plantages worden aangelegd. Juist vanuit de lucht is zichtbaar hoe het oerwoud steeds kleiner wordt. Mooi is de demonstratie van fietsers in Kopenhagen, een stad die vijf keer meer fietsen dan auto’s telt, namelijk 672.000.

Golvende lijnen
Er zijn vele verrassend mooie beelden bij zoals de karavaan in de witte duinen van Skardou met hun golvende lijnen, in het Indus dal in Pakistan. Opvallend zijn ook de Tuareq hutten in het gebergte van Algerije en het dorp aan de Niger in Mali, met rondom woestijn en de toenemende droogte als bedreiging voor het leven van de mensen.

Heaven

De Uluru berg, ook wel Ayers Rock genaamd, is zeer bekend in Australië en komt vaak voor in fotoboeken met mooie plekken op aarde. De foto vanuit de lucht en vanaf de zijkant laat deze roodbruin gekleurde berg zeer fraai uitkomen en geeft pas echt een goed beeld van zijn lengte en in verhouding geringe breedte. De berg is voor Aboriginals een heilige plaats.

De grenzen van het moderne toerisme worden zichtbaar in het grote cruiseschip dat in Canal Grande in Venetië is aangemeerd. Voor de corona crisis kwamen hier jaarlijks 20 miljoen toeristen en deden 600 van dergelijke schepen Venetië aan.

Het kamp van Somalische vluchtelingen in de Dadaab woestijn in Kenia is het grootste vluchtelingenkamp ter wereld. Er wonen zo’n half miljoen mensen.

Zoals de titel aangeeft is er gekozen voor fotografie vanuit de lucht en dat levert vaak verrassend mooie beelden op. De invalshoek is nu eenmaal volslagen anders en meestal origineler dan het gebruikelijke perspectief vanaf de grond zoals de opname van de Matterhorn in Zwitserland.

Shark Bay
Iedere foto wordt toegelicht en staat in een bepaald hoofdstuk in het kader van onze aarde. De beelden zijn zondermeer fraai en zeer divers. Dat geldt met name voor de natuurlandschappen de zandduinen Valle de la Luna in Chili, de tweede droogste plaats op aarde. De grote lagune Shark Bay in het westen van Australië heeft een rijk zeegraslandschap dat het grootste op aarde is. Schitterend is ook de zandbank van Whitsunday Island in Queensland in Australië en de foto van de Bahamas – in totaal 700 eilandjes – met een rijk onderwaterleven.

Yann Arthus – Bertrand is fotograaf en natuurbeschermer. De eerste editie van Geo verscheen in 1999 en stuitte toen op de nodige weerstand en onbegrip. Hij maakte de films Home, Human, Women en Legacy.