Dieptepunt

Donderdag, 16 juni, 2022

Geschreven door: Saskia M.N. Oudshoorn
Artikel door: Lisanne Ortsen

Laat je masker vallen

[Recensie] Het spannende boek Dieptepunt is sinds kort als paperback beschikbaar maar is eerder uitgegeven door Kobo Originals in drie korte delen, namelijk: Het hoogtepunt, Het dieptepunt en Het eindpunt. Ik vind het geweldig dat dit verhaal nu één geheel vormt en in fysieke vorm te lezen is. Saskia M.N. Oudshoorn is niet alleen bekend van spannende verhalen maar ook als feelgood auteur ligt ze goed in de markt.

Sascha werkt als journaliste bij een groot tijdschrift en bijna niemand weet dat ze er een geheim leven als escort op nahoudt. Als alter ego Violet deelt ze haar ervaringen als callgirl in een maandelijkse column die razend populair is onder de lezers. Maar nu ze zelf de liefde heeft gevonden is ze vastbesloten haar oude leventje vaarwel te zeggen.

Maar deze beslissing lijkt grote gevolgen te hebben. Als er tijdens het grote jubileumfeest op een partyboot een medewerker van de uitgeverij dood gevonden wordt, verandert het leven van Sascha langzaam in een nachtmerrie.

Dit is het eerste boek dat ik in een ander genre lees dan de feelgood verhalen die ik van deze auteur gewend ben. En ik moet zeggen, ik ben aangenaam verrast. Wat een heerlijk verhaal. De perspectieven worden verteld vanuit twee vrouwelijke hoofdpersonen die door samenloop van omstandigheden met elkaar verbonden zijn. Ze hebben veel steun aan elkaar en dit merk je duidelijk door de vertrouwensband die ze gedurende het verhaal met elkaar opbouwen.

Schrijven Magazine

Saskia M.N. Oudshoorn weet als geen ander om gevoelens en scenes zo duidelijk in beeld te brengen. Het zijn die kleine details die niet belangrijk maar o zo herkenbaar zijn. ‘Ze nam nog een luidruchtige hap. Een straaltje vocht spoot uit de appel, waarna er kleine druppels op mijn bureau landden. Ik trok mijn mouw over mijn hand en veegde ze weg.’ Persoonlijk hou ik van deze beeldende schrijfstijl. Het maakt de setting compleet.

“De macht corrumpeert.”

De verhaallijnen van de twee perspectieven sluiten perfect op elkaar aan. Ondanks het ietwat voorspelbare einde omdat je al gauw denkt te weten wie de ‘aanstichter’ is, is het wel een verhaal met een diepe, onderliggende boodschap en voel je constant een dreigende spanning.

Vrouwen die samen sterk staan en solidair naar elkaar zijn, is het hoofdthema dat loopt als een rode draad door het verhaal. Het is pijnlijk duidelijk dat de machthebbers nog vaak de dans ontspringen en dat social media een ware verschrikking kunnen zijn als deze door de verkeerde mensen misbruikt worden.