Dikke vriendjes durven alles

Zaterdag, 19 december, 2020

Geschreven door: Dieter Schubert, Ingrid Schubert
Artikel door: Katelijne van Alem

“Dit meertje spettert veel lekkerder”

De auteur en illustrator

[Recensie]  Ingrid Schubert (Essen, West-Duitsland, 29 maart 1953) is een schrijfster en illustrator van kinderboeken en prentenboeken uit de Nederlandstalige jeugdliteratuur. Na een opleiding (vrije schilderkunst) aan de kunstacademie van Münster (Duitsland) kreeg ze samen met Dieter Schubert een beurs voor de Rietveld Academie. Naar aanleiding van een opmerking van Piet Klaasse begonnen ze samen aan een prentenboek. Het resultaat werd Er ligt een krokodil onder mijn bed! (1980). Hoewel ze de meeste boeken samen maken, kreeg Dieter Schubert voor het enige boek waar alleen zijn naam opstaat – Monkie (1986) – een Gouden Penseel. Op de vraag wat hun werk typeert zegt Ingrid Schubert: “De subtiele grapjes, als ik dat mag zeggen. Soms moet je drie keer kijken tot je de details ziet die we met heel veel plezier in de tekening gestopt hebben. Maar ook onze nauwkeurigheid.”

Verhaal

Daaag, papa!
Vandaag gaan we op stap.
Helemaal alleen.
Want we zijn dikke vriendjes en wij durven alles.

Samen op avontuur…

Vrienden

Wie is jouw dikke vriend? Of heb je misschien meerdere vriendjes? En welke avonturen beleven jullie samen? Fijn om het daar samen over te hebben thuis als je dit mooie boek hebt gelezen! Of misschien lees je het wel samen met je vriendje!

Spannend

De vriendjes in dit boek denken dat ze alles durven, maar veel is toch wel spannend! Zou jij op een berg durven klimmen of in het woelige water durven pootjebaden? Of is het stiekem toch wel fijn als het een beetje veilig is…

Vormgeving

Op iedere dubbele pagina staat aan één kant tekst, wat het boek overzichtelijk maakt. Het is fijn om voor te kunnen lezen aan jonge kinderen. De illustraties zijn ontzettend mooi en laten goed zien waar het verhaal over gaat, mijn dochter en ik zitten hierdoor helemaal in de avonturen van de vriendjes. De emoties zijn grappig uitgewerkt, de prenten zitten vol humor en beleving. Ook heel fijn om kinderen op een subtiele manier te laten zien dat je niet alles hoeft te durven en juist de kleine, overzichtelijke dingen zo prettig zijn!

Voor het eerst gepubliceerd op De Leesclub van Alles