Dilemma - Anna

Donderdag, 7 november, 2019

Geschreven door: Vincent Tille
Artikel door: Severine Lefebre

Keuzes maken en de gevolgen ervan

[Recensie] De zeventienjarige Anna voelt zich al een tijdje erg moe en heeft opgezette klieren in haar hals. Omdat het misschien wel kanker zou kunnen zijn, wordt ze doorgestuurd voor onderzoek naar het ziekenhuis. Vanaf dat moment verandert Anna’s leven compleet. Zo heeft ze plots weer contact met haar vader die haar enorm verwend, en is ze op school opeens enorm populair. Iedereen wil haar vriend zijn. Wanneer Anna hoort dat de diagnose een stuk positiever is, durft ze dit niet meteen te vertellen. Van uitstel komt afstel, en al vlug geraakt ze van de ene leugen in de andere. Is er nog een weg terug?

Anna is de eerste Young Adult van Tille Vincent. Het is tevens het eerste deel van de Dilemma-reeks. In deze serie draait het telkens rond een jongere die worstelt met een dilemma. In Anna gaat het dilemma over het onverwachte voordeel van haar ziek zijn, en de angst om dit kwijt te geraken als ze de waarheid vertelt. Het concept van het boek is prima gevonden. Een jong meisje dat nooit echt vrienden had, is nu plots populair doordat ze kanker zou hebben. Wanneer na onderzoeken blijkt dat dit niet zo is, blijft ze de waarheid uitstellen en geraakt ze verstrikt in een web van leugens. Absoluut een goede basis, alleen kon de uitwerking nog net iets beter. Door een vlottere opbouw van de plot bijvoorbeeld. Nu kabbelt het verhaal rustig voort de eerste helft van het boek. Aangenaam om te lezen, maar niet super spannend. Pas wanneer de verhaallijn zich meer focust op de leugens van Anna en streken van Ellen, schiet het verhaal een paar versnellingen hoger. Vanaf dan zit je op het puntje van je stoel en wil je weten hoe dit zal aflopen voor Anna.

Het verhaal op zich leest lekker vlot. Ook het begin waarbij je kennis maakt met Anna, en haar leert kennen in de omgang met haar moeder. Hoe de mogelijke kanker impact heeft op haar en haar omgeving. De aandacht die ze krijgt. De (verkeerde) keuzes die ze maakt en de gevolgen ervan. Dit alles wordt mooi in beeld gebracht. Het is alleszins duidelijk doordacht en passend voor de beoogde doelgroep. Alleen het einde had van mij nog wat meer afgerond mogen zijn, nu laat Tille Vincent het aan de lezer over hoe het verhaal afloopt. En daar houd je van of niet.

Het hoofdpersonage Anna is goed neergezet. Ze heeft een duidelijk en wispelturig karakter. Haar relatie met haar moeder gaat met up en downs. Al zie je dit wel positief evolueren. Anna voelt zich vaak onzeker, en dat gaat ze woorden tellen. Toch mocht deze onzekerheid en andere emoties nog meer op de voorgrond hebben gestaan in dit boek. Ook de anderen blijven eerder op de achtergrond hangen. Wel heel positief is de onderlinge interactie tussen de personages. De conversaties zijn erg realistisch uitgewerkt. Vooral de gesprekken tussen Anna en Ellen waren vaak heel levendig. Dit maakt alvast dat je je goed in het verhaal kunt inleven.

Na telkens thrillers te hebben geschreven waagt Tille Vincent zich nu aan het Young adult-genre. Daarvoor is het noodzakelijk om te schrijfstijl enigszins aan te passen. En daar is ze in mijn ogen goed in geslaagd. Deze is eenvoudiger, maar blijft volwassen. Zeker met het gewichtige thema en de daarbij horende moeilijkere woordenschat. Maar dit alles is grotendeels in begrijpelijke taal uitgelegd, op het niveau van de jongere. Zeker een volwassene, maar ook een jonger iemand heeft met Anna een goed boek in handen.

Ik kende boeken van Code 37 die Tille Vincent schreef al goed, en ik was heel benieuwd wat ik van haar Young adult reeks kon verwachten. Het eerste boek in deze Dilemma reeks, Anna, vond ik alvast een goed begin. Vooral de spanning die er ging tussen Anna en Ellen vond ik erg realistisch, de haat en chantage was duidelijk voelbaar. Aan de andere kant vond ik het jammer dat het enige tijd duurde voor het verhaal écht op gang kwam. Er was iets te veel aandacht voor details in het begin, terwijl het hele concept rond de leugens en het bijhorende dilemma draaide. Dat mocht van mij toch nog wat meer in de verf gestaan hebben. Daarom krijgt Anna van mij een mooie 3 sterren.