Dingen die ik niet over schapen wist

Zaterdag, 2 juli, 2022

Geschreven door: Jaco Jacobs
Artikel door: Rita Pontororing

Dinge wat ek nie van skape geweet het nie

[Recensie] “Is dit een grap?”. Zo begint Dingen die ik niet over schapen wist. Luan heeft dus iets uitgehaald waar zowel zijn vader als zijn moeder hem voor bestraft. Het klinkt heel zwaar en zo voelt Luam dat ook. Hij moet met zijn oma op vakantie. Daar snapt hij niets van: “Eerlijk gezegd hebben we het bij ons thuis nooit over haar”. Maar Luan kan niet anders als zijn straf accepteren. Tenslotte had hij hele andere plannen voor de vakantie.

Je zult maar puber zijn en met Oma op vakantie moeten. Ook nog met Opa op schoot. Natuurlijk heeft Luan zijn eigen plannen gemaakt voor zijn vakantie. Chillen met zijn vrienden staat in het rijtje van zijn vakantieplannen. En dat chillen kan hij wel schrappen. Geen contact met vrienden, want met hen heeft hij rottigheid uitgehaald. Daar komen we in de loop van het verhaal achter, dat is niet zo maar rottigheid geweest.

In elk geval gaat Luan er achter aan want zijn vader heeft een regeling getroffen voor hem waar hij het niet eens mee is. Luan vertelt zijn vader dat hij dat zelf wil rechtzetten.

Racisme
We zien Luan gedurende de tocht met zijn oma veranderen. Lana een meisje dat hij onderweg ontmoet, speelt daar ook een rol in. Dat geldt eveneens voor de gesprekken die Luan met zijn Oma voert. Hij hoort over het leven van zijn oma, waarbij zij vertelt hoe racisme haar leven bepaald heeft.

Het contact met Lana verloopt overigens ook nog heel grappig via het schaap dat Luan meegenomen heeft omdat hij het schaap wilde behoeden voor de slacht.

Luan reageert op Oma en zegt: “Waarom mogen andere mensen beslissen hoe jouw leven verloopt?” Oma antwoordt: “Andere mensen kunnen je vreselijke dingen aandoen, maar je moet één ding onthouden: je hebt altijd een keus.”

Dinge wat ek nie van skape geweet het nie” is de oorspronkelijke Zuid Afrikaanse titel van het boek geschreven door Jaco Jacobs. Hij heeft vast meer leuke boeken geschreven. Op de achterflap is te lezen dat Jacobs voor Een mooie dag om in een boom te klimmen een bekroning met Vlag en Wimpel heeft ontvangen. De omslag van Zinelda McDonald toont een stukje van het verhaal. Herkenbaar tijdens het lezen van het boek. De vertaling is van Tjalling Bos.

Dit boek leest geweldig. Korte zinnen, korte hoofdstukken. Mooie zinnen. Grappig. En hele mooie soms hartverwarmende beschrijvingen van situaties.

Leesfragment, de eerste dertien bladzijden zijn hier te lezen.

Geschiedenis Magazine