Dit blijft tussen ons

Woensdag, 28 augustus, 2013

Geschreven door: Daphne Huisden
Artikel door: Johan Bordewijk

Reality-tv als roman

Buren. Zoals bekend een bron van ellende. In haar tweede roman Dit blijft tussen onsbeschrijft Daphne Huisden de bewoners van een soort hofje, twaalf woningen die rond het Plein van Weltevreden liggen. De zestien bewoners worden scherp neergezet en vormen een dwarsdoorsnede van de huidige maatschappij. Het boek volgt de belangrijkste wet van reality-tv à la Big Brother: zet een aantal uitgesproken en verschillende mensen bij elkaar in een beperkte ruimte en je krijgt geheid gedonder. Dat is aardig om je te mee te vermaken op de bank (pilsje en zakkie chips in de buurt), maar te mager voor een roman.

Het centrale plein vormt een enclave in de buitenwereld, die er wel is maar nauwelijks een rol speelt. Zo ontstaat een gesloten gemeenschap met eigen mores, een eigen dorpspomp en buurtcafé. In dit moderne dorp gisten en broeien de emoties. Er wordt ruzie gemaakt, geroddeld, vreemdgegaan en gezopen. Echt vrolijk is het allemaal niet. Huisden beschrijft met sarcasme de personages en hun handelingen. Er is een alcoholist, een mislukt schrijver, een handelaar in van alles en nog wat, een dromerig kind en nog meer volk van (in televisietaal) diverse pluimage.

Situatieschets

Het blijft raadselachtig wat Huisden precies met het verhaal wil. Meer dan een situatieschets, of zo je wilt een parodie, van de moderne maatschappij is het niet. Wat ontbreekt is een duidelijk probleem. De spanningen en botsingen ontstaan doordat de mensen dicht op elkaar leven en zo min of meer toevallig in botsing komen. Niets komt uit de personages zelf, zet ze wat verder uit elkaar en de angel is uit het verhaal.

Wat het boek had kunnen redden is de gezamenlijke viering van de verjaardagen. Ooit  bedacht om de verjaardagen van de bewoners niet apart te vieren, maar eenmaal per jaar voor iedereen tegelijk. Als bij sinterklaasavond worden eerst lootjes getrokken en maakt ieder een cadeau voor een ander. Hier zouden de onderlinge spanningen een uitweg kunnen vinden. Maar ook dit blijft vrij tam, veel gebeurt er niet.

Reality-tv in een boek. Nee, dat werkt niet echt.

Dit blijft tussen ons

Alles is altijd fictie