Dit is Japan

Donderdag, 27 januari, 2022

Geschreven door: Yutaka Yazawa
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Mooie introductie te geven op het land van de rijzende zon

[Recensie] Japan is een veelzijdig land vol ouderwetse gebruiken en rituelen, maar ook moderne architectuur en gigantische steden vol technologie. In dit boek vertelt Yutaka Yazawa over de verschillende aspecten van Japan. Wat is er allemaal te zien, wat kan je er allemaal eten en hoe is het leven als Japanner? Dit boek bespreekt het allemaal.

Ik ben een echte Japan-fanaat en sinds een paar jaar kan ik geen genoeg krijgen van dit land. Het begon met het kijken van anime, maar uiteindelijk leerde ik meer over Japan zelf en ben ik in 2019 op een geweldige vakantie gegaan naar Tokyo. Ik wil maar al te graag terug en mijn heimwee stil ik (of vererger ik juist) door filmpjes over Japan te zien of mooie boeken te lezen, zoals deze! Ik was erg benieuwd naar deze visie op Japan en aangezien de boekhandel het erg moeilijk heeft, besloot ik mijn lokale boekhandel te steunen en dit boek in huis te halen. Meteen op de dag kreeg ik het boek in huis en kon ik hem gaan lezen! Is dit boek alleen leuk voor de lezer die weinig van Japan weet, of kon deze enthousiasteling op het gebied van Japan er ook van genieten?

Dit is Japan weet een mooie introductie te geven op het land van de rijzende zon, wat vooral komt door de auteur. Yutaka is geboren in Japan, maar heeft in zijn leven meerdere landen bezocht en heeft veel in het buitenland gewoond. Hij kan daarom vol passie vertellen over zijn eigen land, maar kan ook vanuit een Westerse blik naar Japan kijken. Hierdoor krijg je een realistische kijk op Japan, waardoor plus- en minpunten worden belicht. Zo kan Yukata de Japanse keuken volledig in het zonnetje zetten en belicht hij de schoonheid van Tokyo, maar kan hij ook de hikikomori (kluizenaars die nooit hun huis verlaten en niet werken) of de werkdruk in Japan bespreken.

De opmaak van het boek is ook prachtig. Af en toe zijn er mooie foto’s te zien, maar er is ook ruimte voor redelijk simplistische maar prettig ogende illustraties. Daarbij is de opzet van het boek ook uitstekend. Je start met de verschillende gebieden van Japan, om vervolgens de cultuur te bespreken (gedrag, eten en daarna hobby’s), om tot slot het familieleven en feestdagen te behandelen. Ik weet al aardig veel over Japan, maar ik heb vaak genoeg nieuwe dingen opgepikt door dit boek. Aan de andere kant had ik ook wat kleine dingen gemist. Zo wordt kawaii (schattigheid) in één zin benoemd, terwijl dat juist zo’n groot aspect is van het land. De wat meer geeky kant wordt wat minder belicht, maar dat is te verklaren omdat Yutaka zelf geen grote liefhebber is van geeky dingen.

Ons Amsterdam

Dit boek is op zich geen inspiratiebron voor een vakantie naar Japan, maar het geeft je wel extra context over het land. De gebruikswijzen van Japanners wordt meer verduidelijkt en het geeft je meer inzicht in de cultuur. Ik genoot van elk hoofdstuk en alle korte stukken over verschillende aspecten van de Japanners zorgen ervoor dat je vaak het boek er even bij pakt. Mocht je wat meer willen leren over Japan, is dit het boek voor jou!

Eerder verschenen op Nerdy geeky fanboy