Dit is onze wereld

Zaterdag, 9 juli, 2022

Geschreven door: Tracey Turner, Asa Gilland
Artikel door: Denise de Groot

Van Alaska tot de Amazone: ontmoet 20 kinderen net als jij

[Recensie] Veel mensen die van lezen houden, vinden het geweldig om zich even in een andere wereld te bevinden. Om te doen alsof je hetzelfde leven hebt als de hoofdpersonage en allerlei avonturen beleeft. Als dat één van je redenen is om te lezen, dan is dit boek echt een aanrader. “Van Alaska tot de Amazone”. Dit boek gaat over 20 kinderen die waarschijnlijk een heel ander leven hebben dan jij.

Tracey Turner, de auteur van dit boek, heeft al meer dan zeventig boeken op haar naam staan. De meeste hiervan zijn geschreven voor kinderen. Turner werkt ook als editor om boeken uit te geven.

In dit boek vind je 20 kinderen die vertellen hoe ze leven. Hoe we leven hangt vaak af van waar we wonen. In Nederland gaan de meeste kinderen lopend, met de fiets, met de bus of met de auto naar school. Maar niet alle kinderen wonen in een stad of in een dorp. Sommige kinderen leven op het platteland of in het regenwoud, dicht bij de zee of in de woestijn. De kinderen vertellen hoe hun dagelijkse leven er uit ziet, maar ook de gevaren die horen bij hun leefgebied. Zo is het regenwoud gevaarlijk vanwege de dieren die er wonen en zijn kinderen in het Noordpoolgebied juist bang voor de opwarming van de aarde.

Dit is onze wereld is enorm leerzaam, en ook plezierig om te lezen. Het is verrassend hoeveel verschillende leefstijlen er zijn. De illustraties van Asa Gilland voegen veel toe. Ze zijn kleurrijk en passen goed bij het verhaal. Gilland is een Zweedse illustrator die al verschillende boeken op haar naam heeft staan. Soms moet het boek verticaal gelezen worden, wat een speels effect geeft.

Dit boek heeft ook nog een mooie boodschap. Je leert veel over de verschillen die zich op de wereld bevinden, maar Turner wil juist duidelijk maken dat “Waar en hoe we ook leven, we hebben veel meer dingen met elkaar gemeen dan dat we van elkaar verschillen.”

Dit boek is een enorme aanwinst. Om samen met je kind te lezen of als informatiebron voor een spreekbeurt of werkstuk.