Dit is 1 - Waanzin

Donderdag, 11 maart, 2021

Geschreven door: Natasha Madison
Artikel door: Patrice van Trigt

Is vooral een grappig romantisch verhaal om bij weg te dromen en te lachen

[Recensie] Na haar hilarisch grappige serie Flirten met… was ik erg benieuwd naar deze nieuwe reeks van Natasha Madison. Dit is een spinn-off van haar besteller serie Soulmate (die ik niet heb gelezen) en Waanzin is het eerste deel. Madisons boeken kennen een zekere prettige, voorspelbare, formule: mooie mensen, geld, seks en humor. Ook nu in dit eerste deel dat zich afspeelt in de hockeysport zijn die elementen ruim vertegenwoordigd. Ik blijf het knap vinden dat een new adult ook zo grappig kan zijn. Dat is alvast een pluspunt.

In Waanzin is Zara Stone aan de kant geschoven door nerd Ed. Totaal verbouwereerd ontdekt ze enige tijd later via social media dat hij zich heeft verloofd. Via een Tweet… Impulsief als ze is gooit ze er zelf ook een bericht tegenaan en tagt daarin Ed’s ijshockeyidool Evan Richards. Of hij haar date wil zijn en de bruiloft van Ed wil crashen. Evan ziet er de humor wel van in en zegt ja. Ze zijn in een oogwenk trending en dat ontgaat niemand in de familie- en vriendenkring. Ook niet bij de rivaliserende clubs.

Zara is opgegroeid in een echte ijshockeyfamilie maar heeft er nul komma nul verstand van. Haar vader is dé God van het ijs en ook haar broers en zwager spelen in de NHL, zijn nu al legendes. De hele familie is gestationeerd in de regio New York waar de mannen hun club hebben. Zara heeft haar carrière opgebouwd als personal shopper voor de rich and famous. Met Zara’s closet zet ze steeds meer stappen naar succes in de modewereld.

Evan speelt in Dallas en voert de statistieken aan om speler van het jaar te worden. Hij staat op een punt in zijn carrière waar hij spijkers met koppen kan slaan. Hij kan de wraakactie van Zara wel waarderen en besluit haar op te zoeken, om alvast wat door te spreken voor hun geintje. Een beetje ontspanning kan geen kwaad. Aangemoedigd door haar tweelingzus Zoe, haar (schoon)zus(sen) en vriendinnen besluit Zara haar plannen door te zetten.

Wanneer Zara en Evan elkaar ontmoeten is er niets grappigs aan, het is wat de titel al zegt: waanzin. Ze vallen als een blok voor elkaar. De bemoeienissen van vooral Zara’s familie zijn vervolgens ronduit grappig. Wat een leuke chaos. Heel die groep is doordrenkt van goedbedoelde bemoeizucht en het zorgen voor elkaar. De mannen, allemaal dominant en beschermend zijn ten opzichte van (hun) vrouwen, zijn typische stoere spierbundels. Heerlijk zo’n stereotype! Gezonde concurrentie bij de mannen onderling werkt ook op de lachspieren, sneu en grappig tegelijkertijd en dat pakt positief uit.

Zara en Evan voldoen ook aan die criteria: zij is zelfstandig en uitgesproken maar vindt het maar al te geweldig om door een alfamannetje te worden gedomineerd. En dat op een goede manier. Want in de boeken van Madison geen dark romance of wat dan ook, nee het is de lieve variant van dominantie. Dit in combinatie met veel gevatte dialogen doet het ook nu goed, regelmatig schoot ik in de lach. In ieder boek bedenkt Madison een variant op de succesformule die deze boeken kenmerkt en dat is prima. Je weet vooraf wat je ongeveer kunt verwachten en dat maakt dit tot lekker ontspannen leesvoer.

Opvallend in dit verhaal was de onnodige aandacht voor details. De omschrijvingen van interieurs, kledingkasten- en merken en auto’s was echt te veel van het goede. Het leidt af van het verhaal en gaat irriteren. Je weet het op een gegeven moment wel met marmeren keukenbladen en lederen banken. Dat is puur bladvulling en heeft geen nut in deze hoeveelheid. Gelukkig maakt de romance en alles daaromheen het enigszins goed, maar toch vond ik het jammer.

Waanzin is een vooral grappig romantisch verhaal om bij weg te dromen en te lachen. De band tussen de vrouwen in het gezin Stone/Grant is hilarisch en heeft een hoog Seks and the City gehalte. Je mist je vriendinnen dan extra.

Even een opmerking t.a.v. de cover: allesbehalve aantrekkelijk en ondanks de ijshockeydetails past die niet bij het boek. Jammer want Natasha Madison schrijft leuke, luchtige en sexy boeken die liefhebbers van hopeloze romantiek, én van stomende scènes, zeker zullen waarderen. Ik vond het een leukerd, had het in no time gelezen en kijk uit naar de volgende delen: Dit is #Wild, Dit is #Verliefd en Dit is #Voorgoed! Drie sterren!

Dit is 1 - Waanzin

Flirten met de baas