Dodelijke ambitie

Vrijdag, 19 juli, 2019

Geschreven door: André Hoogeboom
Artikel door: Patrice van Trigt

Een prima verhaal voor de liefhebbers van Formule 1

[Recensie] William Beck, CEO van softwaregigant Dottcom is een van de rijkste mensen ter wereld, leeft nagenoeg achter de schermen en vermijdt publieke optredens. Hij komt per toeval in aanraking met de autosport en raakt gefascineerd door het Formule 1-circus. Wanneer Gregory Forster, de teambaas van Forster Racing hem in vertrouwen neemt en uitlegt hoe de stand van zaken is, waar het team staat en wat er nodig is om dingen te veranderen doet hij Beck een aanbod. Beck stapt in eerste instantie enthousiast in als sponsor van het raceteam dat aan de rand van een faillissement staat en waar rijkeluiskinderen achter het stuur zitten in plaats van talent.

Het team van Forster staat daardoor onderaan de ranglijst en Beck is benieuwd of hij, net als met zijn bedrijf, hier een succes van kan maken. Met geld is alles te koop toch? Beck besluit de gok te wagen en wanneer de racestal hem op een dienblad wordt aangeboden aarzelt hij geen moment. De eerste stap naar succes is het aantrekken van de Finse oud-wereldkampioen Kalle Alhainen, hij lijkt dé man om het team naar een hoger niveau te tillen. Maar gezien de geschiedenis met Forster is dat nog niet zo simpel. Beck en Alhainen zetten een plan op om binnen een seizoen de top te bereiken, iets waar een raceteam normaal gesproken jaren over doet. Alles is geoorloofd en dat is in het geval van de Fin niet tegen dovemans oren gezegd. Hij neemt het allemaal niet zo nauw als het op integriteit en fair play aankomt.

Tussen de grand prix-races van Frankrijk en Oostenrijk door lees ik Dodelijke ambitie. Het verhaal is gezien de gekkigheid rondom Max Verstappen sinds een paar jaar en nu met de komst van de F1 naar Zandvoort natuurlijk hartstikke actueel. Hoogeboom hanteert een hoge mate van realiteit in dit boek. Je moet wel van autosport houden en volgen om zaken te kunnen plaatsen en herkennen. Een DRS-zone zegt je anders niets en dat zou jammer zijn. De raceteams die ook dit seizoen rijden komen in dit verhaal voor op circuits die nu in het raceprogramma zijn opgenomen. Heel authentiek en vooral slim van André Hoogeboom want dat geeft herkenning voor de liefhebbers.

De personages in het verhaal zijn heel divers. Beck is een self made man die het liefst op de achtergrond blijft maar meteen verslaafd is aan de rush die de F1 met zich meebrengt. Hij heeft een hekel aan ongevraagd advies en trekt zijn eigen plan. Ondanks dat komt hij toch wat naïef over. Voor de oude rot, Gregory Forster, en de stugge Fin Kalle Alhainen gaat dat zeker niet op. De laatstgenoemde die ondanks zijn meedogenloze eigenschappen ook wel op mijn lachspieren werkte is een interessante figuur, wellicht daarom dat het vervolg Sabotage daarom ook hem in de hoofdrol heeft en niet Beck. Want wat een figuur is dat zeg. Keihard, zowel qua snelheid als mentaliteit. Zo komt het F1 circus over wanneer je dit boek leest. Managers bepalen, sponsors betalen. Verliezen is geen optie. Je zou haast zeggen dat ze over lijken gaan voor de winst maar die poging tot spanning komt niet volledig tot zijn recht. Hoogeboom weet wel hoe hij fictie en non fictie uitgebalanceerd op pole position moet krijgen, en dat leest weer lekker weg. Maar daar blijft het helaas bij.

Ons Amsterdam

De koningsklasse in de autosport als onderwerp voor een thriller is zo’n gek idee nog niet. De vraag hoeveel het wereldkampioenschap waard is, staat centraal. De druk vanuit de media, de techniek, het weer, de onderlinge vertrouwensband, alles komt voorbij in Dodelijke ambitie. Liefhebbers zullen zich hier een aantal aangename uren mee vermaken maar verwacht geen tenenkrommend spannend verhaal. De schrijfstijl van Hoogeboom is vlot en doordrenkt met kennis maar helaas valt hij daardoor wel geregeld in herhaling. Hij gaat hij niet de diepte in met zijn personages en in sommige scènes maakt hij zich er nét te gemakkelijk vanaf. Er had meer spanning in het verhaal gezeten als hij de ruimte had genomen om vooral de nadruk te leggen op de akelige snelheid, de rivaliteit en het gevaar dat continu loert.

Ondanks dat alle bekende teams zoals Mercedes, Red Bull, Ferrari, Haas, Renault en dergelijke worden genoemd spelen de coureurs totaal geen rol, jammer. Spannend is Dodelijke ambitie helaas niet maar vermakelijk wel, het is een prima verhaal dat liefhebbers van de Formule 1 zeker zal aanspreken. Op naar Sabotage, het vervolg. 3 sterren

Dodelijke ambitie

Formule 1

Auteur: