Donker water

Zaterdag, 2 juni, 2018

Geschreven door: Mikaela Bley
Artikel door: Theo Jordaan

Een schijnbare idylle waarachter behoorlijk wat gruwelijke geheimen verborgen gaan

[Recensie] Donker water is de tweede thriller van de Zweedse schrijfster Mikaela Bley. Hoofdpersoon in Donker water is net als in haar eerste thriller, de Zweedse misdaadjournaliste Ellen Tamm. Om de trauma’s uit haar bewogen leven te verwerken gaat ze naar haar ouderlijk huis op het Zweedse platteland. Onderweg wordt hoort ze het verhaal van een vrouw die dodelijk gewond is aangetroffen aan de kant van de weg vlakbij het dorp waar ze naartoe onderweg is. Eigenlijk zou Ellen Tamm rust moeten nemen. Maar als misdaadjournaliste kan ze de verleiding niet weerstaan om zich in deze zaak te verdiepen. Rondom de dood van de vrouw is veel onduidelijk. Haar verwondingen zijn behoorlijk gruwelijk. Wie is zij? Is ze vermoord? En zo ja waarom is ze vermoord? Al snel komt Ellen Tamm erachter dat het dorp waar zij zelf vandaan komt niet zo idyllisch is als het aan de oppervlakte lijkt te zijn. En door haar aanwezigheid in haar geboortedorp gaan ook de trauma’s rondom dood van haar jong gestorven tweelingzus nog meer een rol spelen dan ze al deden. Het heden en verleden grijpen meer en meer in elkaar. En het dorp herbergt behoorlijk wat gruwelijke en gewelddadige geheimen.

Het nieuwe boek van Mikaela Bely – Donker water – voldoet aan alle verwachtingen die je kunt hebben van een goed geschreven Zweedse thriller. Getormenteerde hoofdpersonen die een last uit het verleden met zich meedragen, een schijnbare idylle waarachter behoorlijk wat gruwelijke geheimen verborgen gaan en een sterke en verrassende plot. Tel daarbij op dat Mikaela Bley een vlotte en goede pen heeft en je hebt de goede ingrediënten voor een uitstekende Zweedse thriller. Donker water is een goed geschreven en spannende thriller. Zeker voor liefhebbers van Scandinavische thrillers een aanrader.

Voor het eerst gepubliceerd op allesoverboekenenschrijvers.nl

Sterf voor mij

Donker water