Donkerblauwe woorden

Zaterdag, 1 mei, 2021

Geschreven door: Cath Crowley
Artikel door: Joost Zuijderduijn

[Recensie] De vader van Henry is eigenaar van een tweedehandsboekwinkel. Naast de verkoop van boeken, is er ook een kast met boeken waarin klanten kunnen schrijven. Zinnen onderstrepen of markeren, kanttekeningen plaatsen bij bepaalde pagina’s of zelfs persoonlijke brieven naar iemand zitten in de boeken. Voordat Rachel verhuist, stopte ze en liefdesbrief naar haar beste vriend Henry. Drie jaar gaan voorbij en Henry heeft de brief niet gelezen. Na deze drie jaar is de broer van Rachel overleden en komt ze terug naar het stadje om in de boekhandel te komen werken. Komen de twee nu weer bij elkaar?

Young&Awesome is een uitgeverij die met hele mooie covers aankomt. Zo vond ik Donkerblauwe woorden al een mooie cover hebben en aangezien boeken een groot onderwerp zijn in dit verhaal, was ik meteen nieuwsgierig. Toen ik als dank voor het begeleiden van de leesclub in Boekhandel Kooyker in Leiden een boek uit mocht kiezen, nam ik deze mee naar huis. Zou dit boek mijn verwachtingen overtreffen of is de mooie cover maar een lokkertje?

Donkerblauwe woorden is een mooi verhaal over rouw, vriendschap, liefde en een heleboel boeken. Rachel komt terug naar haar oude dorp en gaat werken in de boekhandel van de vader van Henry, maar de twee pubers hebben een gespannen sfeer op het begin. Rachel is boos omdat Henry nog steeds smoorverliefd is op zijn vriendin Amy, die het keer op keer uitmaakt en uiteindelijk weer een relatie met hem begint. Henry is juist geïrriteerd omdat Rachel al zijn brieven haast negeerde en omdat zijn vriendin het uitmaakt, een paar weken voordat ze samen op vakantie zouden gaan. Rachel verzwijgt het feit dat haar broer in de tussentijd is overleden en zit nog diep in de rouw. De boekwinkel heeft het ook moeilijk met de financiering, dus er zijn genoeg problemen in het verhaal te vinden. Cath Crowley weet de gevoelens van de personages goed te beschrijven en onderwerpen als rouw mooi te verwoorden. Ik ging ook vrij snel door het boek heen, binnen een middagje had ik het boek uit.

Het aspect van de boeken waarin geschreven kan worden vond ik heel gaaf. Wat zouden mensen onderstrepen en waarom, wat voor kanttekeningen zouden er geplaatst worden in de boeken en wat voor brieven zijn er verstopt tussen de bladzijdes? Elk hoofdstuk eindigde ook met wat brieven, wat ik erg leuk vond om te lezen. Een groot nadeel vond ik wel dat Henry zo. Ontzettend. DOM WAS! Hij heeft een afschuwelijke, verwaande, arrogante en egoïstische vriendin, maar Henry blijft maar volhouden dat zij de ware is, zelfs als ze met iemand anders een relatie neemt nadat ze het uitmaakt. Dude, gedraag je eens als een vent! Ik werd er behoorlijk gefrustreerd door, want Henry heeft haast geen ruggengraat.

Donkerblauwe woorden is een mooi verhaal met een geweldig boekenaspect, maar het wist nog niet de impact op mij te maken waar ik op had gehoopt. Het was zeker een goed boek, maar of ik nu helemaal in de ban ben van dit verhaal? Nee, dat ook weer niet. Ik genoot van alle boekreferenties, de rouwverwerking van Rachel en hoe bepaalde verhaallijnen bij elkaar kwamen, maar het was hem voor mij net niet. Laat je dit zeker niet afschrikken, want als je van de romantiek bent, zit je zeker goed in dit boek. Ik krijg in ieder geval inspiratie om ooit een boek te kopen waarin ik al mijn aantekeningen plaats, want zulke boeken lijken mij door Donkerblauwe woorden echt prachtig.

Eerder verschenen op Nerdygeekyfanboy