Don't look down

Zaterdag, 10 augustus, 2019

Geschreven door: Jenny Crusie
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Spanning van de één en romantiek van de ander

[Recensie] De schrijver Bob Mayer heeft heel wat Thrillers en SF boeken op zijn naam staan en de schrijfster Jenny Crusie (voorheen Jennifer Crusie) is populair vanwege haar zeer humoristische romans. Ze kwamen op het idee om samen een boek te schrijven en ze vinden het een hele prestatie dat ze elkaar in die periode niet vermoord hebben. Sterker nog, na het boek Don’t look down hebben ze er nog een aantal samen geschreven. Jenny Crusie is dol op honden en heeft de gewoonte om in al haar romans honden een rol te geven. Bob Mayer wist dat en heeft geëist dat er in dit boek geen hond zou voorkomen. Maar Jenny Crusie is niet voor één gat te vangen en haar hoofdrolspeelster heeft als beroep het maken van hondenvoercommercials. Ze wordt ingehuurd om een filmshoot van vier dagen over een heel ander onderwerp tot een goed einde te brengen want er gaat van alles mis. Ze krijgt te maken met chaos, een suicidale visagist en de stuntdirecteur blijkt haar ex-man te zijn die ook nog eens problemen heeft met de mafia.

De hoofdpersoon die Bob Mayer heeft uitgekozen voor dit boek is een militair die van mening is altijd gelijk te hebben en een heel ander beeld van zijn werkzaamheden heeft dan wat de praktijk hem biedt. Bovendien wordt het gevaarlijk als iemand ‘het schieten van een film’ een beetje te letterlijk lijkt te nemen. We krijgen veel actie en spanning voor de kiezen.

Het bijzondere van dit boek is het feit dat Jenny Crusie en Bob Mayer om en om een hoofdstuk schrijven en naar het lijkt, zonder enige overleg. In het ene hoofdstuk gaan we een zekere richting uit en in het volgende hoofdstuk stuurt de andere schrijver ons weer een andere kant op. En toch is het een vrij goed in elkaar overvloeiend verhaal. Bob Mayer brengt de spanning erin en Jenny Crusie de romantiek en vooral de humor waar ze zo bekend mee is geworden. Ze lijken in dit boek een spelletje met elkaar te spelen. Het is net alsof ze elkaar plagen en het de ander zo moeilijk mogelijk willen maken om het verhaal te vervolgen.

Een aantal van de humoristische romans van Jenny Crusie zijn in het Nederlands vertaald maar de boeken die ze samen met Bob Mayer schreef helaas niet.

Dans Magazine