Dood door onschuld

Vrijdag, 6 december, 2019

Geschreven door: Marieke Jongejan
Artikel door: Severine Lefebre

Het toont aan dat kortverhalen even goed en spannend kunnen zijn als andere verhalen

[Recensie] Dood door onschuld bestaat uit 25 verhalen van evenveel verschillende Vlaamse en Nederlandse schrijvers. 22 van hen werden gekozen als beste uit een groep van 150 mensen, die allen een kortverhaal schreven onder het motto ‘Met de beste bedoelingen’. In ieder verhaal valt er bedoeld of onbedoeld minstens een slachtoffer. Deze 22 verhalen werden nog aangevuld met 3 verhalen van schrijvers verbonden aan LetterRijn. Zij schreven ook een verhaal in hetzelfde thema.

Deze kortverhalen zijn allen heel erg spannend. Het ene verhaal zal je meer aanspreken dan het andere, maar allen horen absoluut thuis in deze prachtige bundel. De verhalen zijn heel divers, maar allen hebben ze hetzelfde gemeen: er sterft iemand. De dader meende ook telkens het beste voor te hebben met het slachtoffer. Maar is dit wel altijd zo?

Dat een ongelukje snel gebeurd is valt duidelijk te lezen in de vele verhalen in het boek. Omdat de verhalen kort zijn, zo’n 10 pagina’s, is de uitwerking en ontknoping van iedere plot nog belangrijker. Ruimte om lang bij iets stil te staan is er namelijk niet. Toch komt elk verhaal heel goed uit de verf, telkens bouwt de spanning snel op, en neemt de verhaallijn een onverwachte wending. Ook laat ieder verhaal zien verhaal hoe snel iets volledig fout kan lopen. Je vergissen van persoon, te goed van vertrouwen zijn, een (verkeerde) keuze maken, vooroordelen hebben,…

De verhalen hebben elk ook meestal een titel die de inhoud goed samenvat. Zoals het eerste verhaal Timing, daar gebeurt er door een slechte timing een vergissing die vergaande gevolgen heeft. Er zijn ook verhalen die je nadien nog lang bijblijven, die iets bij je losmaken. Zoals De jongen uit Darfoer, dat het verhaal vertelt over een jongen uit Darfoer en een oorlogschirurg die er werkte in een veldhospitaal. Deze is ontroerend, hartbrekend, en heeft een schokkende ontknoping.

Iedere auteur heeft zijn eigen schrijfstijl, en een totaal andere verhaal, dus kun je de verhalen niet echt met elkaar gaan vergelijken. Maar het was in ieder geval wel een leuk idee om rond dit thema een verhalenbundel samen te stellen. Want je kunt vele kanten uitgaan met de beste bedoelingen, dus de verhaallijnen zijn erg divers. Elke lezer heeft zo wel zijn favoriet. En de korte verhaaltjes maakt het gemakkelijk om tussendoor eentje te lezen, of voor het slapen gaan. Al is het maar de vraag of je na het lezen nog wel kunt slapen.

Ik vond Dood door onschuld een origineel boek en tevens eens iets anders dan telkens een normaal boek te lezen. Het toont aan dat kortverhalen even goed en spannend kunnen zijn als andere verhalen. Ik heb aan ieder verhaal plezier gehad, ik keek telkens uit naar wat het volgende zou brengen. Het was iedere keer een mini-verrassing. LetterRijn mag van mij zeker nog zulke bundel uitgeven, ik ben zeker fan! Daarom een welverdiende 4,5 sterren voor Dood door onschuld.