Door jou ben ik mij

Vrijdag, 30 augustus, 2019

Geschreven door: Hinke van Abbema
Artikel door: Marc-Jan van Dam

Een taboedoorbrekend boek

[Recensie] In Door jou ben ik mij lezen we het verhaal van Jona. Hij is homoseksueel en groeit op in een christelijk gezin. Niemand weet het, want hij beseft maar al te goed dat de reacties niet goed zullen zijn. Homo zijn mag immers niet? Als hij met zijn broertje een wedstrijd van Feyenoord bezoekt, komt hij Marouan tegen. Deze Marokkaanse jongen heeft meteen zijn volle aandacht. Marouan is spontaan, aardig en knap. Wat wil je nog meer. Jona is verliefd. Maar hoe moet dit nu verder?

Door jou ben ik mij is het debuut van theoloog Hinke van Abbema en ik merkte tijdens het lezen al gauw dat ik hoopte dat het hierbij niet zou blijven. De auteur heeft een heerlijke, leuke manier van schrijven. De combinatie van deze luchtige schrijftrant met de, toch wel serieuze, boodschap van het verhaal heeft Van Abbema, naar mijn mening, prachtig in elkaar gevlochten.

Homoseksualiteit is in YA inmiddels geen taboe meer want er zijn ondertussen veel boeken verschenen, veelal (YA-)feelgood, waarin homoseksualiteit de boventoon voert. Desondanks onderscheidt dit verhaal zich van de rest. Het is een heerlijk liefdesverhaal, maar wel ééntje die er nog niet was.

Ik ben opgegroeid in een streng christelijke omgeving. Toen ik ontdekte dat ik homoseksueel was ging ik naarstig opzoek naar alles dat er over dit onderwerp te vinden was. Zeker op het gebied van geloof. Was dit wel te rijmen? Ik miste iets in deze zoektocht. Tussen alle informatieboeken en theologische verklaringen, vond ik geen verhaal. Geen boek waarin ik een verhaal las over de liefde tussen twee jongens. Geen boek waarin geloof en homoseksualiteit samengaan. Ik nam mij voor: ooit, op een dag, schrijf ik zo’n boek. Maar weet je, dat hoeft niet meer. Het boek dat ik had willen schrijven is nu geschreven, maar dan veel beter.

Door jou ben ik mij is een herkenbaar verhaal. De reactie van de christelijke omgeving van Jona ken ik uit eigen ervaring. Ik groeide op in een strenger christelijk milieu dan Jona, desondanks krijgt homoseksualiteit vrijwel in elke kerk dezelfde reactie. Hinke van Abbema heeft met Door jou ben ik mij dus zeker een taboedoorbrekend boek geschreven. Eén die gekoesterd moet worden.

Ik heb niet één redactionele fout gezien. Dat vind ik knap. Zelfs de beste redacteur ziet wel eens een klein foutje over het hoofd, maar in dit boek vond ik er geen. Daarnaast is Van Abbema meesteres in mooie zinnen en het gebruik van synoniemen. Tenslotte was het gewoon een heerlijk boek van een goede schrijfster. Ik hoop zeker meer van haar te gaan lezen. 5 sterren voor Door jou ben ik mij