Double or Nothing

Zaterdag, 24 december, 2022

Geschreven door: Kim Sherwood
Artikel door: Joke Zwier

Nieuwe James Bond mist spanning en is ingewikkeld

[Recensie] Kim Sherwood is de eerste vrouwelijke auteur, die op verzoek van de Ian Fleming Estate een boek toevoegt aan het James Bond-universum: Double or Nothing. Ian Fleming schreef elk jaar een Bond-boek, tot aan zijn dood in 1964. Wereldwijd zijn er meer dan zestig miljoen Bond-boeken verkocht, die de basis vormden voor een uiterst succesvolle filmfranchise. In Double or Nothing wordt een klimaatcrisis ingezet als wapen. Door de vele flitsende achtervolgingen en aanvallen, leent het zich uitstekend om verfilmd te worden.

Syrië
Double or Nothing begint met een reddingsactie in Syrië door 009, Sid Bashir, die met de Witte Helmen is meegereisd om 003, Johanna Harwood, uit een terroristisch bolwerk van Rattenfänger te halen. Voor 003 is een aparte rol weggelegd in het verhaal en eenmaal terug in Londen volgt debriefing voor Johanna. Is ze doorgeslagen of niet, 009 moet daarachter zien te komen.

Als een belangrijke wetenschapper Zofia Nowak en hoofdbeveiliger Robert Bull van organisatie Paradise vermist zijn, moet 004, Joseph Dryden infiltreren in Paradise. Met hulp van een oude vriend uit het leger Lucky Luke, wordt 009 aangenomen. Hij ontdekt wat macht voor Bertram Paradise betekent en een connectie met Rattenfänger maakt hem verdacht. Wanneer 009 meegaat op een georganiseerde perstournee door Paradise, voert deze hem mee naar een desolate omgeving waar wetenschappelijke proeven op dieren zijn gedaan en miltvuurresten begraven liggen.

“Binnenkort lanceer ik mijn satellietnetwerk in een lage baan om de aarde. Mijn sensoren en satellieten communiceren met elkaar om de klimaatcrisis minutieus in kaart te brengen.”

Foodlog

Numskull
Het verhaal wordt vanuit wisselende perspectieven verteld. Door flashbacks naar het verleden van de nieuwe generatie Double O’s leren we hun zwakke punten kennen. Het boek leest niet zo vlot door veel moeilijke woorden, zoals numskull, nulsomspel, cataclysme en meritocratie. Het zit vol uitweidingen over technologische hoogstandjes en actuele thema’s. Er zijn veel bedreigingen, zoals klimaatopwarming, geo-engineering, verstedelijking, migratiestromen, slecht bodem- en grondstoffenbeheer.

Het is zaak om goed de aandacht erbij te houden, anders ben je de draad zo kwijt. Door de ingewikkelde schrijfwijze, lange zinnen die bol staan van informatie ebt de spanning snel weg. Het is over de top, maar wel passend bij een Bond-verhaal, waarin het klaarmaken van martini’s – shaken not stirred – niet ontbreekt. En net als in eerdere Bond-boeken ontbreken de (seksuele) escapades niet, nu tussen 009 en 003.

Sherwood heeft een filmische, gedetailleerde schrijfstijl. Af en toe is Double or Nothing spannend door de goed beschreven acties, dan zit je op het puntje van je stoel. De spanning loopt op door cliffhangers. Maar de verwachting dat er naar 007 gezocht wordt, wordt niet waargemaakt. Wel laat een cliffhanger op het einde aangeven dat er een vervolg komt en laat nu Sherwood al heeft laten weten dat er een deel 2 en 3 aankomen van de Double O-serie.

Eerder verschenen op Boeken-cast