Drie weken, acht seconden

Zaterdag, 24 november, 2018

Geschreven door: Nige Tassell
Artikel door: Theo Jordaan

Tour de France van 1989

[Recensie] De Tour de France van 1989 is de geschiedenis in gegaan als een van de meest spannende, zo niet de spannendste ronde ooit. Pas op de allerlaatste dag wist de Amerikaanse wielrenner Greg LeMond tijdens de individuele tijdrit de Tour te winnen met achte seconden verschil nadat voor aanvang nog 50 seconden afstand had. De Engelse schrijver Nige Tassell heeft een fascinerend en uitmuntend boek geschreven over deze ronde. Van de eerste etappe tot en met laatste heeft hij de gehele ronde gereconstrueerd. Hij heeft met een aantal hoofdrolspelers gesproken en zicht gebaseerd op een groot aantal door anderen geschreven artikelen, interviews en boeken.

Ondanks dat je de uitkomst van het verhaal kent blijft het een spannend boek. De intensiteit van deze fascinerende wielerwedstrijd spat van elke pagina af, Nige Tassell is namelijk een begenadigde schrijver. Als je de Tour van 1989 zelf bewust hebt ervaren, dan is het een feest der herinneringen en biedt het inzichten die je toen nog niet kon hebben. Het je deze Ronde van Frankrijk niet bewust meegemaakt dan is het wellicht nog spannender. Greg LeMond die terugkomt in de Ronde nadat hij twee jaar eerder tijdens een jachtongeluk zwaar gewond is geraakt, Laurent Fignon, de Franse wielrenner die wellicht te arrogant was. En dan de vele andere wielrenners, waaronder een aantal Nederlanders zoals Steven Rooks en Gert-Jan Theunisse die de Tour de France veel kleur hebben gegeven. Een ideaal boek om te lezen tijdens een saaie etappe van de belangrijkste wielerronde van het jaar.

Eerder verschenen op  Allesoverboekenenschrijvers.nl

Pf