Nueva Vida 3 - Dromen jagen

Dinsdag, 7 december, 2021

Geschreven door: Anna Thomas
Artikel door: Sonja Hubregtse

Mooie vriendschap die de vrouwen onderling hebben

[Recensie] Linda, Judith en Ellen zijn met hun partners 25 jaar geleden op dezelfde dag getrouwd. Hoewel ze elkaar 12 jaar niet gezien hebben, besluiten ze dat het toch een reden is voor een feestje met z’n allen om hun zilveren bruiloft te vieren. Aan het eind van de avond besluiten de drie vrouwen om alles achter zich te laten en samen naar Spanje te gaan. Ze stranden in de uitlopers van de Pyreneeën waar Linda het dorpje Nueva Vida koopt en volop aan de gang gaat met het opknappen hiervan.

Dromen jagen is het derde deel van de amusante reeks Nueva Vida. Het is een duidelijk vervolg op de vorige delen (Onder de Spaanse zon en Zonder jou). Dit boek gaat voornamelijk over Judith en Paul. De vriendinnen Linda, Judith en Ellen wonen nu ondertussen drie maanden in het dorp. Hoewel Ellen nog niets heeft vernomen van haar man Nick, weet Mark ondertussen wel waar zijn vrouw Linda en de andere vrouwen verblijven.

Anna Thomas (pseudoniem van Marja West) heeft deze keer de karakters Judith en Paul verder uitgediept. Hij is een man die aanzien erg belangrijk vindt en de drank rijkelijk laat vloeien met als duidelijke karaktertrek dat hij geld graag over de balk gooit met alle gevolgen van dien. Zij is een vrouw die graag haar kop in het zand steekt met betrekking tot haar lichamelijke klachten en haar gedachten leiden vaak een eigen leven. Later blijkt dat ze meer gemeen hebben dan ze zelf voor ogen hadden.

Het prettige aan deze reeks is de mooie vriendschap die de vrouwen onderling hebben. Ze staan altijd voor elkaar klaar en houden elkaar goed in de gaten. Los van elkaar heeft ieder zijn eigen problemen; meestal in de richting van hun huwelijk. Ze vragen zich keer op keer af of ze het huwelijk wel hadden moeten aangaan. De schrijfster weet deze problemen op een zeer amusante, soms herkenbare manier te vertellen waardoor de lezer zich goed in de personages kan verplaatsen. Ze weet tevens de nieuwsgierigheid op de juiste manier in het verhaal te verwerken waardoor je verder wilt lezen. Zo zijn de raadselachtige klachten van Judith een reden dat het boek uit is voor je het weet. Uiteraard speelt de vlotte vertelwijze hier ook een grote rol in. De schrijfster weet met dit boek een zeer relaxte sfeer neer te zetten en het voelt alsof je zelf in het warme dorp mag verblijven.

In de hoofdstukindeling is een duidelijk onderscheid gemaakt vanuit welk personage verteld wordt (Judith of Paul) waardoor het overzichtelijk is en er geen verwarring voor de lezer is. De schrijfster heeft door heel het boek de Spaanse sfeer benoemd met het heerlijke eten, geuren, zon en warmte. Toch had ik graag iets meer van de omgeving willen ‘proeven’. De gedetailleerde landschappen blijven helaas wat achter. De schrijfster heeft zich meer gericht op de personages waarbij de hilarische, vaak ongemakkelijke situaties die Paul keer op keer beleeft (en zijn bijbehorende smoezen), heeft gezorgd voor een lach op mijn gezicht. Hoewel je ook zeker met hem meeleeft. Ook de fijne, dagelijkse beslommeringen die alle personages meemaken zijn herkenbaar en ‘menselijk’ waardoor je jezelf hieraan kan spiegelen.

Dromen jagen is eigenlijk te dun (let wel: het heeft wel 256 pagina’s) omdat je dit leuke verhaal niet uit wilt hebben. Je proeft al wel een beetje de manier waarop alle verhalen samen zullen komen in deel vier. Toch zullen we helaas nog even moeten wachten op dit (laatste) deel van deze reeks. Dit boek krijgt van mij 4,5 ster!

Nueva Vida 3 - Dromen jagen

Nueva Vida 2 - Zonder jou

Nueva Vida 1 - Onder de Spaanse zon