Dromen van jou

Woensdag, 26 januari, 2022

Geschreven door: Dani Atkins
Artikel door: Saskia Imbert

de sterkte van het boek zit hem namelijk in de onverwachte gebeurtenissen

[Recensie] Ik lees niet zo vaak feelgood, maar Dromen van jou trok mijn aandacht. Vooral de ondertitel, Hoe vertel je je kind dat je hem moet laten gaan, intrigeerde me in combinatie met de foto op de cover. Over wie gaat dit verhaal? Wat is er gebeurd? Waarom moet er iemand zijn kind laten gaan? Ik ga proberen om niet te veel over de inhoud te vertellen, want de sterkte van het boek zit hem namelijk in de onverwachte gebeurtenissen, in de manier waarop Dani Atkins haar lezers soms in een paar zinnen weet te verrassen. Vooral het begin vond ik zo verwonderlijk. Dus het boek starten zonder al te veel voorkennis, zoals ik deed, lijkt me echt de beste manier om te genieten van Dromen van jou.

Het verhaal draait voornamelijk rond de twee vrouwen, Beth en Izzy. Beth is de eigenares van Crazy Daisy, de bloemenwinkel van haar dromen. Ze is onderweg naar een afspraakje met haar man. Er wacht hen een belangrijk gesprek, dat het leven van Beth ingrijpend kan veranderen. En dan is er Izzy, de overbezorgde moeder van Noah. Dit gedrag heeft een grote invloed op de relatie met haar echtgenoot Pete. Ze nemen even wat afstand van elkaar, maar is er ook een echtscheiding in het vooruitzicht?

Een uitzonderlijke gebeurtenis van acht jaar geleden brengt Beth en Izzy nu samen.

De hoofdstukken vertellen afwisselend het verhaal van deze twee vrouwen. Ze staan beide voor moeilijke keuzes. En Dani Atkins weet deze keuzes goed te gebruiken om haar lezers te betrekken. Soms was ik het helemaal eens of oneens met de gedachten en handelingen van de personages. Maar even later bleek dan weer dat de auteur knap met mijn gevoelens aan het spelen was. Dat rationeel nadenken niet altijd lukt in een uiterst emotionele situatie is heel menselijk in dit verhaal verwerkt. Volg je je hart of je verstand? Ook de positieve en minder mooie karaktertrekken komen goed tot uiting. Dit zorgt ervoor dat zowel Beth als Izzy geloofwaardig en menselijk overkomen. Soms vond ik de dames wel eens irritant, dan weer sympathiek. Knap gedaan!

Pf

De vertelstijl is verrassend en direct. Door het wisselende vertelperspectief bleef het verhaal boeiend. En op het moment dat je als lezer denkt dat het toch voorspelbaar of trager begint te worden, is er weer een mooie wending, steeds op het juiste moment. Er zijn wel wat toevalligheden en het verhaal is nogal zoet, maar dat stoorde me niet echt. Het past allemaal binnen dit boek, het hoort gewoon bij deze feelgood. Na een zeer sterk begin, was het middenstuk misschien wat te uitgesponnen, maar naar het einde toe was ik weer volledig gecharmeerd.

Ik had een bepaald scenario in gedachten, maar uiteindelijk verliep het verhaal toch anders dan ik had verwacht. Laat je dus verrassen door Dromen van jou en geniet van een paar fijne en spannende leesuurtjes! Graag 3,5 welverdiende sterren.