Droom van verlangen

Dinsdag, 9 april, 2019

Geschreven door: Robyn Carr
Artikel door: Carlita Van Rossum

Een boek dat je meeneemt op vakantie of om te lezen als je zonder veel inspanning tot rust wil komen

[Recensie] Droom van verlangen vertelt het verhaal van Lin Su, een alleenstaande moeder van Vietnamese afkomst die gewend is om alles zelf te doen. Haar leven bestaat uit werken en de zorg voor haar zoon Charlie, die met astma en allergieën kampt. Lin Su heeft er moeite mee om mensen te vertrouwen door alles wat ze in haar leven heeft meegemaakt en laat niemand echt dichtbij komen. Maar dat wordt lastig als de charismatische Blake Smiley bij haar in de buurt komt wonen en ze steeds diepere gevoelens voor deze man begint te krijgen.

De titel van dit soepel geschreven boek verraadt eigenlijk al met welk genre we hier te maken hebben: de feelgood-roman waarbij je van te voren al weet dat er een happy end zit aan te komen. En dat is ook niet erg. De auteur heeft een manier van schrijven die prettig wegleest en genoeg verhaallijnen toevoegt om de roman niet op een hoop te schuiven met de alom bekende Bouquet reeks. Het verleden van Lin Su is bijvoorbeeld van grote invloed op hoe zij in het leven staat en hoe zij zich verhoudt tot haar zoon. Via Lin Su’s gedachten en de gesprekken die zij voert met Blake kom je er als lezer beetje voor beetje achter wat er nu precies gebeurd is en is het de bedoeling dat je haar gedrag beter kan plaatsen. Omdat dit gedrag vaak wel erg op de voorgrond staat en nogal kinderachtig overkomt, is het soms wel wat lastig om sympathie te voelen voor Lin Su. Maar er is een groot aantal bijrollen gecreëerd door de auteur, waardoor er genoeg andere personages in het boek voorkomen om van te gaan houden.

Charlie bijvoorbeeld is een aandoenlijke puber die zich langzaamaan losmaakt van zijn overbezorgde moeder en dat gun je hem ook. Winnie, de oudere dame met de ziekte ALS voor wie Lin Su zorgt, is ook een prettig karakter om tegen te komen. De andere buurtbewoners worden eveneens gevolgd en beschreven, maar die spelen een bijrol en het zijn er zoveel dat je af en toe even terug moet bladeren om weer te weten wie ze zijn. Toch leidt het niet af van het verhaal en dat is zeker een verdienste van deze ervaren auteur.

Droom van verlangen is een boek dat je meeneemt op vakantie of om te lezen als je zonder veel inspanning tot rust wil komen. Het boek is niet spannend, maar ook niet saai en ondanks dat het geen verrassing meer is richting de afronding van het verhaal blijft je wel nieuwsgierig hoe de auteur hier een draai aan geeft. En dat zegt toch wel iets over het talent van Robyn Carr. Daarom krijgt het boek van mij drie sterren.

Heaven

Virgin River-pakket deel 16-18

Virgin River-pakket deel 16-18