Dubbelblind

Dinsdag, 25 mei, 2021

Geschreven door: Edward St Aubyn
Artikel door: Jeannie Bertens

Ik heb een indrukwekkende roman gelezen

[Recensie] Olivia heeft op een conferentie Francis ontmoet. Tussen die twee ontstaat geheel onverwacht een stormachtige romance. Beiden zijn ook wetenschapper, Olivia is meer theoretisch georiënteerd en Francis is een bioloog die met zijn voeten letterlijk in de klei staat. Hij woont in een cottage in een gebied dat aan het verwilderen is, Francis begeleidt dat proces. In zijn cottage hebben ze geen bereik, zijn ze afgesneden van de wereld, bestaan ze alleen voor elkaar. Hun relatie verdiept zich snel.

Lucy, de beste vriendin van Olivia, heeft tot voor kort gewerkt in de Verenigde Staten. Maar haar werkvisum wordt niet verlengd, bovendien heeft ze het uitgemaakt met haar Amerikaanse vriend. Tijd om terug te keren naar Londen, helemaal als ze een fantastisch aanbod krijgt om de leiding op zich te nemen van een uitdagend project. Haar nieuwe baas is echter wel heel veeleisend. Lucy en Olivia spreken af in een restaurant en uiteraard mag Francis ook mee. Het klikt gelukkig meteen tussen Francis en Lucy. Dat is hard nodig want Lucy krijgt een dag later slecht nieuws, ze kan de hulp van Francis en Olivia maar al te goed gebruiken.

De auteur voert nog meer mensen ten tonele, de veeleisende baas van Lucy, Hunter bijvoorbeeld. Deze Hunter is schatrijk geworden door de verkoop van zijn bedrijf. Zijn doel is nu om alle belangrijke wetenschappelijke prijzen te winnen door baanbrekend onderzoek dat door hem gefinancierd wordt. Hunter is in het begin een onuitstaanbaar persoon, een kwal van de bovenste orde. Later evolueert hij in een meer menselijk type maar alsnog wel met een behoorlijke gebruiksaanwijzing. Hij omringt zich met allerlei mensen uit de wetenschappelijke wereld om zijn doel te bereiken. Niet zelden hebben deze wetenschappers vooral geldelijke motieven. Ook de ouders van Olivia leren we kennen, dit succesvolle echtpaar heeft allebei een praktijk aan huis, ze zijn allebei psychoanalyticus. Met name de rol van Martin, de vader, wordt verder uitgediept met zijn behandeling van iemand met schizofrenie.

De auteur weet al deze personages op een natuurlijke manier met elkaar te verbinden. Er wordt door een aantal van hen geëxperimenteerd met de medische wetenschap, verdovende middelen, psychologie, religie en meditatie. Meerdere takken van de wetenschap leren we in een notendop kennen, het taalgebruik is dan niet altijd makkelijk maar wel noodzakelijk in de context. Met mijn bèta- achtergrond was dat echt smullen maar ik kan me voorstellen dat dit niet voor iedereen geldt. Aan de ene kant dus die wetenschap maar aan de andere kant zijn er ook de menselijke emoties die een grote rol spelen in dit verhaal. Er zitten veel lagen in dit boek en ze worden allemaal aan de oppervlakte gebracht door de auteur. Niet alleen de personages worden aan het denken gezet, ook de lezer. Welke eigenschappen van de mens liggen al vast bij de geboorte? En wat is de invloed van de opvoeding en al wat daarbij mis kan gaan? Oplossingen geeft Edward St Aubyn niet, hij zet je aan het denken en dat is zeker gelukt. Ik heb een indrukwekkende roman gelezen, vier dikke sterren, geen vijf omdat ik denk dat deze roman niet voor iedereen toegankelijk is.